Er wordt volop gesproken en gewerkt aan professionalisering
van de dienstverlening op het gebied van re-integratie en activering. Maar wat is
professionalisering en professioneel handelen? Hoe kunnen management en
personeelsbeleid daaraan bijdragen? Daaraan is een nieuw onderzoek gewijd.
De veelzijdigheid van professioneel handelen
Voor sommigen gaat professioneel handelen vooral over methodisch werken:
planmatig werken aan de situatie van de cliënt op basis van een duidelijk beeld
van die cliënt. Anderen noemen het gebruik van kennis door professionals over wat
werkt voor cliënten als kern van professioneel handelen. Bovendien vraagt
professioneel handelen ook om samenwerking. Samenwerking met collega’s binnen
de eigen organisatie, maar ook met externe partners in het sociaal domein. En
dus om laveren tussen belangen van
stakeholders: beleidsmakers, managers, cliënten, werkgevers, externe partners
én professionals. Kortom: professioneel handelen is veelzijdig.
De stem van de professional
Dat een relatief nieuwe professie onderhevig is aan debat én conflict over
de kern van die professie, is niets bijzonders. Maar dan is het wel belangrijk
dat dat debat in alle openheid gevoerd wordt. En dat de beoogde professionals,
in dit geval klantmanagers, in dat debat een prominente rol krijgen én nemen.
Niet alleen omdat zij uiteindelijk eigenaars moeten zijn van het
professionaliseringsproces: professionalisering zal in belangrijke mate door
professionals zélf gestalte gegeven moeten worden. Maar ook omdat klantmanagers
in hun dagelijkse werk het meest concreet ervaren wat de dienstverlening van
hen vraagt. En omdat klantmanagers bij uitstek inzicht hebben in wat zij nodig
hebben om goede en effectieve dienstverlening te bieden.
Draagt managen en personeelsbeleid bij aan professionaliteit?
Klantmanagers worden op allerlei manieren ‘gemanaged’. Binnen hun
organisaties gebeurt dat in de vorm van personeels- of HRM-beleid:
scholingsmogelijkheden, tijd voor collegiaal overleg, prestatie-afspraken,
beslisruimte, werkomstandigheden, enzovoorts. Maar of dat managen en dat
personeelsbeleid altijd bijdragen aan de professionaliteit van de
dienstverlening, is de vraag. Voor mij is dat geen retorische vraag maar een
onderzoeksvraag. Voor menig klantmanager is het naar ik sterk vermoed een vraag
waar zij zo hun eigen ideeën en opvattingen over hebben.
Onderzoek
Momenteel doe ik met collega’s van de Hogeschool Rotterdam en de Hanzehogeschool
Groningen onderzoek naar de verschillende aspecten van professionele
re-integratie- en activeringsdienstverlening. En naar de ondersteuning die
klantmanagers in hun organisatie krijgen – of juist niet – om professionele
dienstverlening handen en voeten te geven. In de BvK-nieuwsbrief van november staat
een uitnodiging om aan het onderzoek bij te dragen door het invullen van een
enquête. Ik hoop van harte dat je aan ons onderzoek deelneemt. Want ook op deze
manier kun je de stem van klantmanagers in het debat over professionalisering
en de daarvoor benodigde ondersteuning laten klinken!
Ga direct naar de enquête.
Over de schrijver
Rik van Berkel is als docent en onderzoeker werkzaam bij het Departement
Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) van de Universiteit Utrecht. Hij doet
onder andere onderzoek naar de uitvoering van het re-integratie en
activeringsbeleid in Nederland en andere landen, en naar de rol van werkgevers
bij de implementatie van de banenafspraak. Meer informatie op de website van de Universiteit Utrecht.