Vaak wordt me gevraagd wat het je
nu oplevert om het LEER-register van de BvK te gebruiken. Even vaak luidt mijn
antwoord: daar kom je maar op één manier achter. Registreer je!
In je profiel, een van de
onderdelen van het LEER-register, laat je zien wat je expertise is en over
welke onderwerpen je input wilt geven voor onderzoek en beleid. In mijn geval
heeft dat opgeleverd dat de BvK me bijna een jaar geleden vroeg om namens de
vereniging zitting te nemen in Regiegroep Onderzoek Vermogen Buitenland (OVB). Dat
is een samenwerkingsverband tussen het ministerie van SZW, het VNG
Kenniscentrum Handhaving en Naleving, UWV, SVB en de BvK. Daar heb ik onder
andere meegewerkt aan een handreiking over effectief onderzoek naar verzwegenvermogen in het buitenland.
Door je aanwezigheid het verschil maken
Meedoen aan de Regiegroep is net
als dat bekende frisdrankje vreemd, maar wel lekker. Vreemd om in die setting
als professional te worden (h)erkend. Vreemd om te zien dat problemen in de
uitvoer en een omissie in de wetgeving werden geanalyseerd en hersteld. Vreemd
om de staatssecretaris in een Tweede Kamerdebat te horen zeggen dat ze ook met
de BvK aan tafel zat. Maar wat voelde het lekker! De erkenning als
professional, de waardering voor mijn inbreng, weten dat mensen en het
ministerie echt luisteren naar wat je zegt en daar wat mee doen. Het voelde een
beetje als mijn werk als klantmanager: door aanwezigheid een verschil maken.
Erkenning van de professional
Wat het LEER-register en de
deelname aan de Regiegroep me hebben opgeleverd? Nieuwe ervaringen op het
gebied van samenwerken en regievoeren en nieuwe inzichten en meer kennis op het
gebied van de Participatiewet. Kortom, ik heb me kunnen ontwikkelen en geleerd
me te presenteren als een professional, een expert op het gebied van de
uitvoering. Maar het mooiste van alles blijft toch de erkenning van de
professionele klantmanager.

Tjalling Smit is klantmanager bij Werkplein Fivelingo. Hij werkt
al meer dan 20 jaar in de sociale zekerheid. Tjalling staat voor
praktische oplossingen waarbij naleving van de wet en het individuele
belang burger hand in hand gaan. Door zijn jarenlange ervaring in de
sociale zekerheid is hij deskundige op het gebied van de
Participatiewet. Hij is betrokken bij de BvK en draagt de
professionalisering van het vak klantmanager een warm hart toe.