Aan de slag met het E-portfolio bij Sociale Dienst Veluwerand

Het sociaal domein is zich aan het ontwikkelen, dat weten ze bij Sociale Dienst Veluwerand maar al te goed. Daarom zijn op 23 mei 2017 de klantmanagers beheer van Sociale Dienst Veluwerand samen met Divosa en de Beroepsvereniging voor Klantmanagers aan de slag gegaan met het E-portfolio voor klantmanagers. Tijdens een gezamenlijke sessie kregen zij uitleg over het digitale instrument en de gelegenheid om het samen met collega’s in te vullen.

Een unieke gelegenheid, aangezien klantmanagers normaliter het E-portfolio op eigen tijd en gelegenheid invullen. De keuze om er gezamenlijk mee aan de slag te gaan is gemaakt omwille van tijd en efficiëntie. Sociale Dienst Veluwerand stelde de werktijd graag ter beschikking. Het doel was om met klantmanagers in gesprek te gaan over hun talenten, drijfveren, kwaliteiten en ontwikkelpunten.

E-portfolio voor klantmanagers

Het E-portfolio voor klantmanagers is een digitale omgeving met verschillende instrumenten waarmee je zelf kunt nagaan wat je talenten, kwaliteiten en drijfveren zijn. Wat kun je goed en waar zou je nog beter in willen worden? En wat motiveert jou in je werk?

Het E-portfolio is ontwikkeld aan de hand van de Standaard voor vakvolwassenheid voor klantmanagers en is erop gericht je een beeld te geven waar je ten opzichte van de vakstandaard staat en hoe jouw vakmanschap eruit ziet. Waardevolle informatie die je kan helpen bij je persoonlijke ontwikkeling.

Sociale Dienst Veluwerand

Bij Sociale Dienst Veluwerand vinden ze het belangrijk dat klantmanagers in de toekomst voldoen aan de beroepsstandaard voor klantmanagers. De ontwikkelingen in het sociaal domein en de veranderingen in de functie van klantmanager hebben ertoe geleid dat ze ergens naartoe willen werken. Bij Sociale Dienst Veluwerand timmeren ze daarom, naast deze sessie, op vele manieren aan de weg om de klantmanagers klaar te maken voor de toekomst. Lees meer hierover in Trots op je Vak nr.10. De gewenste aansluiting bij de standaard voor vakvolwassenheid en de ontwikkeling van de klantmanagers maken het E-portfolio voor klantmanagers een uitstekend instrument om te reflecteren en om te bepalen waar ze nu staan.

Feedback

De deelnemende klantmanagers vinden dat het E-portfolio een goed beeld geeft van hun eigen vakbekwaamheid. Het beeld dat zij van zichzelf hadden werd veelal bevestigd. Het invullen van het E-portfolio maakt dat ze weer bewust kijken naar de uitvoering van hun functie. Je krijgt inzicht in je persoonlijke positieve, negatieve en ontwikkelpunten. Deze kun je vervolgens gebruiken om een vervolgstap te zetten in je ontwikkeling en biedt goede input voor je Persoonlijk Ontwikkelplan. Het E-portfolio is dus een uitstekend middel om in te zetten voor je eigen ontwikkeling.

Volgens Sonja Bakker, Coördinator Inkomen en Voorzieningen bij Veluwerand, grijpen de enthousiaste klantmanagers het E-portfolio aan om te reflecteren. Zij delen de informatie dan ook graag in de gesprekken. “Het E-portfolio kan hierin natuurlijk een hele mooie aanvulling zijn voor je ontwikkelingsvraag richting het sociaal domein. Dit is een moment om je eigen keuze te kunnen spiegelen aan ‘daar waar je nu staat’. En anders zijn het inzichten die je sowieso kunt gebruiken over jezelf. Waar het E-portfolio nadrukkelijk niet voor bedoeld is dat je afgerekend zou kunnen worden op de uitkomst. Dit gaat namelijk over kernkwaliteiten en drijfveren… en die zijn niet te scoren in goed of fout.”

Meer informatie