Wat is een klantmanager eigenlijk? Wat is de gemene deler tussen de duizenden klantmanagers, consulenten en re-integratiecoaches die de Nederlandse gemeenten rijk zijn? De kernwaarden van het vak vragen om een zoektocht met als eindbestemming: een landelijk beroepsregister voor klantmanagers.
Aan die zoektocht deden ruim 200 klantmanagers mee. Een reeks van 5 sessies leidde tot meer dan genoeg denkstof voor de Beroepsvereniging voor Klantmanagers (BvK). Onze vereniging, die ruim 1200 leden telt, werkt hard aan een landelijk beroepsregister. Het doel hiervan is een gegarandeerde kwaliteit van de dienstverlening van klantmanagers werk, inkomen en/of participatie. Daarmee hoopt de BvK op meer erkenning voor het moeilijke vak dat klantmanagers uitoefenen. Erkenning van politiek en burgers.

Maar wat maakt een klantmanager tot een uniek beroep? De conclusie van deelnemers uit de regionale sessies is: je bent klantmanager als je burgers ondersteunt om (zoveel mogelijk) zelfstandig te functioneren in de maatschappij en zelfstandig in hun bestaan te voorzien. Daarbij valt de klantmanager onder de Algemene wet bestuursrecht en voert hij lokale verordeningen uit namens het college van B&W.
Als je de kwaliteit van klantmanagers wilt ‘vangen’ in een register, is de vraag welke competenties en kennis essentieel zijn om het beroep uit te oefenen. Klantmanagers sommen op: ‘Gespreksvoering, het stellen van een diagnose, samenwerken met ketenpartners en kennis van wet- en regelgeving in het sociaal domein.’ Een VOG lijkt de meeste deelnemers niet noodzakelijk als toegangseis voor het register. Dit is immers al een vereiste om bij de gemeente in dienst te komen.
Werk- en denkniveau op hbo is wel een voorwaarde, vinden de meeste deelnemers. Betekent dit dan dat klantmanagers daadwerkelijk een hbo-diploma op zak moeten hebben? En zo niet, moeten ze met een ervaringscertificaat (EVC) hun werkervaring omzetten in een diploma? Of is het voldoende als de werkgever aangeeft dat een klantmanager op hbo-niveau functioneert?

Er gaan voors en tegens over tafel. ‘Je moet kunnen aantonen dat je in ontwikkeling zit’, vindt de een. ‘Een klantmanager met mbo-diploma moet immers ook in het register kunnen komen.’ ‘Een EVC behalen is een lang traject’, meent een ander. ‘Maar of een verklaring van de werkgever voldoende is, is de vraag. We moeten geen signaal afgeven alsof iedereen maar geschikt kan worden verklaard om dit vak te doen.’ Toch mag de drempel om in het register te komen niet te hoog worden. Is voor beginnend klantmanagers zonder werkervaring een aspirant-lidmaatschap de oplossing?
Om in het register te komen en te blijven, moeten klantmanagers in elk geval een vast aantal ‘registerpunten’ per jaar behalen. Dat de baas daarvoor tijd beschikbaar stelt, vinden de meeste deelnemers logisch. Werkgevers zijn immers gebaat bij werknemers die zich ontwikkelen. Iemand doet er zelfs nog een schepje bovenop: ‘Het zou mooi zijn als het college van B&W de uitgangspunten van het register onderschrijft. Dan kan het college daar ook mee naar buiten treden.’ Deelnemers dromen verder: ‘Stel dat werkgevers op zoek kunnen gaan in het register naar kandidaten voor hun vacatures…’
Het register mag hoe dan ook niet stranden op regels en onnodige bureaucratie. Het allerbelangrijkste is dat het register focust op datgene wat alle klantmanagers in ons land bindt. Dat is en blijft: goede dienstverlening bieden aan burgers die het nodig hebben. ‘Klantmanagers, verenig u!’
Wil je ook je stem laten horen en jouw visie over dit belangrijke onderwerp delen of vormen? Kom dan op 22 juni 2017 naar de slotbijeenkomst in regio Utrecht. Tijdens deze laatste sessie zullen zowel nieuwe als eerder verzamelde input besproken worden.
Van wie gaat het beroepsregister uit?
De Beroepsvereniging voor Klantmanagers (BvK) heeft het initiatief
genomen. Divosa, de vereniging van gemeentelijke leidinggevenden in het
sociaal domein, ondersteunt de BvK hierbij.
Voor wie is het register?
Voor alle klantmanagers van gemeenten die zich bezighouden met werk, inkomen en/of participatie.
Wanneer gaat het register live?
Op 2 november 2017, als de BvK 5 jaar bestaat, wordt het register geopend.
Wie beheert het register?
Het Registerplein, die meerdere registers voor professionals binnen
het sociaal domein beheert, zal het register voor klantmanagers
opzetten en controletaken uitvoeren.
Wat gebeurt er nu?
De BvK werkt alle input uit die is opgehaald in de dialoogsessies.
Wil je meedenken over het register? Of heb je vragen? Stuur een mail
naar Elke Haitink (elke.haitink@debvk.nl). Houd de nieuwsbrief van de
BvK in de gaten voor updates. Of discussieer met klantmanagers in de
online community KenMe (www.kenme.nl).