Het sociaal domein vraagt om een nieuwe werkwijze: professionals die naar de hele situatie van de burger en zijn omgeving kijken. Voorzitter van de Beroepsvereniging voor Klantmanagers (BvK), Jasmijn Lee Sack Fong, roept klantmanagers en andere uitvoerende professionals in het sociaal domein op om buiten de kaders te kijken en te improviseren.
“We moeten
verder kijken dan onze eigen discipline en ons takenpakket”, vindt Lee
Sack Fong. “Dat geldt voor hulpverleners, schuldhulpverleners en
medewerkers én managers van sociale diensten. Alleen zo kunnen we het
belang van de burger naar behoren vertegenwoordigen en behartigen.”
De oproep voor een betere dienstverlening in het sociaal domein sluit naadloos aan op het karakter van de BvK om kwetsbare burgers goed te helpen: interesse in mensen, gericht op samenwerking en bereid zijn om uitzonderingen te maken. Lee Sack Fong deed haar oproep tijdens het BvK Voorjaarscongres op 12 mei 2016 in Utrecht.
“Het is essentieel dat wij als klantmanagers mogelijk maken wat nodig is. Laten we durven improviseren. Durven de gemeentelijke beleidsvrijheid en ruimte van het individualiseringsbeginsel ten volle te benutten”, vindt de voorzitter. “Daarmee kunnen wij het verschil maken.”