De rol van de professional in de spreekkamer

Tijdens de Dag van de Uitvoering heeft Gert Schout ons meegenomen in zijn gedachten over de rol van de professional in de spreekkamer. Hoe meer orde hoe meer (sociaal) afval, zei de Engelse socioloog Bauman. Met soms meer dan 200 klanten kunnen klantmanagers gezien worden als de ophaaldienst van sociaal afval. Bij maatschappelijke problemen gaat de overheid doorgaans hollen en draven door regels op te stellen en arrangementen in te richten, maar staat het zweet niet op de verkeerde rug? Kan het anders? Zo ja, wat betekent dat voor klantmanagers? Kan sociale veerkracht bevorderd worden in de spreekkamer? Kan de anonieme solidariteit van de staat aangevuld worden met de persoonlijke solidariteit van familie, vrienden en bekenden ?

Dit is het verhaal zoals Gert Schout dat heeft verteld tijdens de Dag van de Uitvoering in Groningen, Eindhoven en Zutphen.

Dag van de Uitvoering - Gert Schout

Ben je het er mee eens dat klantmanagers de rommel opruimen van uitgestelde keuzes in de trage democratie? Heb je andere ideeën? Laat het ons weten en discussieer mee in de community!

Hoe meer orde, hoe meer afval (pdf, 1,5 MB)