Op vrijdag 9 december kwamen 30 leidinggevenden, klantmanagers, opleiders en beleidsmakers bij elkaar om te praten hoe het vak van klantmanager verder geprofessionaliseerd kan worden. Een van de manieren daarbij is een Beroepsregister van klantmanagers.
Het was een energieke sessie waarbij de deelnemers met elkaar in gesprek gingen over ‘de bedoeling’ van een sterke beroepsgroep van klantmanagers. En dan klantmanagers die staan voor kwaliteit en die hun vak onderhouden, gefaciliteerd door hun omgeving en een lerende context.
Wat duidelijk werd: het enthousiasme voor een beroepsregister als ‘tastbaar bewijs’ voor de professional neemt toe. Een register kun je zien als middel om je als professional te onderscheiden en te laten zien dat je staat voor je vak en erin investeert. Daarbinnen moet wel ruimte komen voor verschillen in aanpakken, maatwerk ook in lerende vormen die passen bij de context van het werk. Bij 70-20-10 staat de ’70’ voor leren door ervaring.

Ons vak in de etalage; dat wil ik ook!
In 2017 organiseren Divosa en de BvK regionale bijeenkomsten waarbij verder gepraat wordt over de professionalisering van het vak. Divosa richt zich op leidinggevenden in het sociaal domein en de BvK op klantmanagers.