Als klantmanager word je steeds vaker betrokken bij sociale wijkteams. Als je er zelf niet in zit werk je er wel mee samen. Je hebt dus ook steeds meer te maken met het brede sociaal domein. Wat verandert er dan in je rol? Divosa lanceert drie producten die kunnen helpen bij het vinden van oplossingen bij de dilemma’s die kunnen spelen: een werkwijzer, een kenniswijzer en een instrument ter ondersteuning van teamschouw. Deze producten zijn alle drie in nauwe samenwerking met gemeenten tot stand gekomen. Ook de BvK heeft eraan meegewerkt.
Wat verandert er in je rol als professional in het brede sociaal domein? Hoe overbrug je (cultuur)verschillen met andere teamleden? Hoe verhoudt je hulpverleningsplicht zich met het handhaven van de regels rond uitkeringen? De Werkwijzer Werk en Inkomen in het sociaal wijkteam belicht wat integraal werken in een sociaal wijkteam in de praktijk inhoudt, de rollen die een klantmanager kan vervullen en de samenwerking met andere teamleden. Ook is er aandacht voor de discretionaire ruimte die nodig is om complexe problemen van burgers op te lossen en voor de spanning tussen informatiebehoefte aan de ene kant en privacy en beroepsgeheim aan de andere kant. Ten slotte is er een hoofdstuk voor management en beleidsmedewerkers, met aanwijzingen hoe ze klantmanagers in staat kunnen stellen hun werk zo goed mogelijk te doen.
Divosa publiceert werkwijzers vanaf nu als webpagina’s. Daardoor zijn ze makkelijker te raadplegen op je mobiel of tablet. Daarnaast kun je ze ook printen om als naslagwerk te gebruiken.

Screenshot Werkwijzer Werk en Inkomen in het sociaal wijkteam
Bij de werkwijzer hoort een digitale kenniswijzer. Daarin kun je relevante informatie vinden, zoals goede voorbeelden, onderzoeken en achtergrondinformatie. Deze Kenniswijzer sociale wijkteams is te vinden op de ParticipatieCampus van Divosa en SBCM. (Kosteloos) registreren voor de ParticipatieCampus is noodzakelijk.

Screenshot Kenniswijzer Sociale wijkteams
Samenwerken met andere professionals in een sociaal wijkteam brengt regelmatig dilemma’s met zich mee. Jij en je collega’s kunnen wat leren van een ander team door gebruik te maken van teamschouw. Teamschouw helpt je om een zinvolle en effectieve ontmoeting te hebben met een ander team, binnen je eigen gemeente of daarbuiten. Ter ondersteuning van een dergelijke ontmoeting heeft Divosa een hulpmiddel ontwikkeld: Teamschouw. Met dit hulpmiddel duik je in de schatkist van een ander team. Hoe?
Je benadert (samen met je collega’s) een ander team om een ontmoeting te plannen. Voor de ontmoeting zijn er drie werkbladen die je kunt downloaden. De eerste twee werkbladen dienen om voorafgaand aan de ontmoeting tot duidelijke afspraken met het andere team te komen. Het derde werkblad is voor aan het einde van het werkbezoek waarmee je je leerpunten en adviezen concreet maakt.
Bij de werkbladen hoort een uitgebreide toelichting waarmee je je bezoek goed kunt voorbereiden. Deze bladen kun je kosteloos bestellen, samen met de Schatkaart. De Schatkaart visualiseert de stappen die je kunt nemen om een ontmoeting effectiever te laten zijn. Hier kun je de ingevulde werkbladen opplakken.

De Schatkaart