Kennismaking tussen werkgevers en jongeren, bijvoorbeeld tijdens een speeddate of banenmarkt, kan werkzoekende jongeren aan werk helpen en negatieve beeldvorming overbruggen. De opzet en uitvoering van zo’n kennismaking maakt echter veel uit: een slechte kennismaking heeft geen of zelfs een negatief (vooroordelen bevestigend) effect. In de nieuwe handreiking Effectieve kennismaking tussen jongeren en werkgevers staan tips en praktische voorbeelden om een goede kennismaking op te zetten.
In de handreiking wordt een 10-tal bestaande, Nederlandse projecten beschreven waarbij werkgevers en jongeren elkaar leren kennen vóórdat selectie plaatsvindt. De keuze wordt zo gemaakt op basis van kennis over de kandidaat en niet op basis van vooroordelen over een groep. Onder verkeerde omstandigheden kan zo’n kennismaking echter ook leiden tot een bevestiging van wederzijdse vooroordelen.

Negatieve beeldvorming wordt voorkomen als de selectie plaatsvindt nadat er persoonlijk is kennisgemaakt met de kandidaten.
De praktische aanbevelingen uit de handreiking kunnen beleidsmedewerkers en uitvoerders van gemeenten en UWV helpen als zij bijeenkomsten organiseren om jongeren en werkgevers met elkaar te laten kennismaken.

Factoren – gebaseerd op de literatuur – die bij kunnen dragen aan het overbruggen van vooroordelen
De 10 projecten zijn: Jongeren in de lift (door Stichting Boschuysen, MKB Den Haag, WSP Den Haag en partners), Link2Work04 Meet&Match (Dynamo Jeugdwerk Eindhoven, WSP Zuidoost-Brabant), Werkcarrousel (Bedrijven uit de metaalsector ism arbeidsmarktregio Groningen), Vrijdagmiddag cous cous (Stichting Marokkanenbrug met Link2Work), Geef me een kans (Stichting Turning Point en Bosch Film), Netwerkbijeenkomst Beperking? Topprestaties! (Aan de slag in Zeeland | de Zeeuwse Werkkamer en Zeeland Business), Vacature café (MKB Eindhoven ism partners en vrijwilligers), Feyenoord Match Days (voetbalclub Feyenoord ism werkgeversservicepunt Rijnmond), Banenmarkten en Workdate uit Helmond-De Peel.
De handreiking is opgesteld door de onderzoeksbureaus Panteia, De Beleidsonderzoekers en Art.1/Radar. De lijst factoren die kunnen bijdragen aan het overbruggen van vooroordelen is samengesteld op basis van literatuuronderzoek door Kenniscentrum Integratie & Samenleving.