Een interessante mix aan deelnemers, dat was het.Tijdens een bijeenkomst op 29 november 2016 ontmoetten vertegenwoordigers van diverse hbo-opleidingen mensen die met beide voeten in de gemeentelijke klei staan: klantmanagers, deels namens de Beroepsvereniging voor Klantmanagers (BvK). Daarnaast was er één leidinggevende bij een gemeente en waren er vertegenwoordigers van de Vereniging Hogescholen. Vraag was: hoe kunnen we er samen voor zorgen dat het beroepsprofiel van klantmanager aansluit op de opleiding (en andersom)?
Welke opleidingen hebben zoal raakvlakken met het beroep van klantmanager? Dat zijn er nogal wat: sociaaljuridische dienstverlening (sjd), maatschappelijk werk en dienstverlening (mwd), sociale studies, HRM en toegepaste psychologie.
De veranderende samenleving vraagt steeds weer om een andere opleiding van mensen die in de gemeentelijke uitvoeringspraktijk werken. Was het eerst de opleiding tot maatschappelijk werker, daarna werden sociaaljuridisch dienstverleners gevraagd. De nieuwste eisen die gesteld worden aan een klantmanager vormen een combinatie van kennis van wet- en regelgeving plus social skills. Het veld heeft eisen, maar sluiten de opleidingen hierop aan?
Gina Jongma, procesmanager bij Divosa, vertelt over de aanloop naar deze bijeenkomst. Divosa is in 2015 begonnen met het leggen van contacten tussen haar leden en hbo-instellingen (zowel geëigende als particuliere scholingsaanbieders). In deze eerste regionale bijeenkomsten is gesproken over stages en afstudeeronderzoeken bij gemeenten en gastcolleges. Nu wordt het tijd verder te kijken naar samenwerking.