Jasmijn Lee Sack Fong is BvK-bestuurslid vanaf de oprichting in 2012. Eerst als penningmeester, daarna als voorzitter van de vereniging. In de vijf jaar als bestuurslid heeft zij als geen ander de vereniging zien groeien. En: láten groeien door het aangaan van vele contacten met klantmanagers, gemeenten, organisaties die iets kunnen betekenen voor klantmanagers, donateurs en met het ministerie van SZW. En nu treedt ze terug. Tijd voor iets anders. Een interview én tegelijk een oproep.

Zo begon het op 2 november 2012: oprichting BvK. Tweede van links: Jasmijn Lee Sack Fong. Foto: Jeroen Poortvliet
‘Heel positief en trots. Er is veel bereikt door hard werken en samenwerken. Ik ben vooral trots op alles wat er al bereikt is: de BvK telt ruim 1300 leden en we hebben een bijdrage geleverd aan het ontwikkelen van diverse producten die het vakmanschap van onze doelgroep vergroten. Denk daarbij aan werkwijzers, de notitie De kern van het beroep en onze online community KenMe. Het laatste jaar is vooral gewerkt aan het verzelfstandigen van de vereniging.’
‘Moeilijke vraag: er zijn er zo veel! Waar ik met het meeste plezier aan terugdenk is aan de hechte samenwerking binnen het BvK-bestuur en aan alle congressen waar ik veel leuke gesprekken met de leden heb gevoerd.’
‘Dat ik voor een groep durf te staan en dan ook nog iets zinnigs weet te zeggen. Ik had nooit gedacht dat ik dat zou durven… Ik geef toe dat ik nog elke keer klamme handen heb en ook een flinke dosis spanning, maar met een goede training en inmiddels wat ervaring, kan ik er nu ook wel van genieten.
Bestuurslid zijn van de BvK heeft mij meer gebracht dan ik had gedacht: diverse contacten, maar ook de ervaring dat ik gesprekken aankan op diverse niveaus en met verschillende belangen. Denk hierbij aan gesprekken met een gemeentelijke manager die moet oordelen over een collectief BvK-lidmaatschap, of een potentiële donateur, of zelfs het ministerie.
Ook geeft het een verbreding van je werk en professionaliteit om naar je vak te kijken met enige afstand. Zeg maar: niet micro of meso bezig te zijn, maar echt macro. Niet alleen te denken vanuit de klantsituatie, maar vanuit een nationaal en gezamenlijk belang. Ik kan gerust zeggen dat ik hiervoor oogkleppen op had. Ik was alleen gefocust op de eigen klant in mijn eigen gemeente Apeldoorn en niet op datgene wat er bij andere gemeenten gebeurt.’
‘Dat het erg leuk is en dat het je erg veel brengt, zowel professioneel als privé! Binnen het bestuur hebben we allemaal een even grote ‘stem’. Als voorzitter vertegenwoordig ik op sommige momenten wel de vereniging of het bestuur. Maar ook de andere bestuursleden doen dat, je staat er dus zeker niet alleen voor.’
‘Aanmelden kan bij mij: stuur een mail naar jasmijn.leesackfong@debvk.nl. Vaak schuift een kandidaat eerst een keer aan bij een bestuursvergadering. Of zoeken we een ander moment om kennis te maken. De ALV zal in het najaar van 2017 plaatsvinden. De datum hiervoor wordt binnenkort bekendgemaakt.’
Wil je een bijdrage leveren aan het vak van klantmanager, heb je ook ‘passie’ voor het vak en vind je dat het altijd beter kan? Meld je dan vooral aan als bestuurslid. De BvK heeft trouwens ook plaats voor nieuwe algemene bestuursleden, niet alleen voor een nieuwe voorzitter!