Klantmanagers aan het woord: Janna van ’t Sant

Janna van ’t Sant werkt als klantmanager bij het Contactpunt nazorg ex-gedetineerden en veelplegers van de gemeente Apeldoorn. Samen met haar collega Noreddine Benmhamed coördineert ze de nazorg voor ex-gedetineerden. Een bijzondere klantmanager aan het woord.

Janna van ’t Sant en Noreddine Benmhamed

Janna van ’t Sant en Noreddine Benmhamed

Je werkt bij het Contactpunt nazorg ex-gedetineerden en veelplegers bij de gemeente Apeldoorn. Kun je vertellen wat je functie inhoudt?

Samen met mijn collega Noreddine coördineer ik de nazorg voor ex-gedetineerden. Onze prioriteit ligt daarbij op onderwerpen als identiteitsbewijs, inkomen, huisvesting, schulden en zorg. Onze inzet is gericht op het aanbieden van een goed vervolg na de detentie voor de ex-gedetineerde om daarmee recidive te voorkomen. Ofwel: ‘de zachte landing in de maatschappij’. Voor mensen die gemotiveerd zijn, kunnen we zodoende het verschil maken.
Door de aanpak en integrale werkwijze (combinatie Participatiewet en Wmo) wordt zoveel mogelijk voorkomen dat de ex-gedetineerde van het kastje naar de muur moet gaan om zaken te regelen.

Met wat voor mensen kom je in aanraking? En wat vragen deze mensen van jou?

Wij werken met ex-gedetineerden. Het contact start zoveel mogelijk al tijdens detentie. Wij richten ons op burgers die vóór hun detentie ingezetene waren van Apeldoorn of Epe. De hulpvraag hangt vaak samen met inkomen en/of schuldproblematiek. ‘Met een gesloten hand kan men niet zaaien’.

Wat maakt dat je trots bent op dit werk?

Wij zijn er trots op dat de gemeenten Apeldoorn en Epe dit Loket hebben ingericht, juist voor burgers die buiten de lijntjes hebben gekleurd.

Welke casus blijft je het meest bij?

Jongeren die met Justitie in aanraking komen raken mij het meest. Elk mens verdient als kind een warme, veilige plek. Vaak liggen de kiemen van ontsporing in de jeugd. Voor velen is dit een reden, maar voor niemand een excuus om een leven lang in te blijven ‘hangen’.

Vind je dat je voldoende ondersteuning krijgt om dit werk te doen?

Met ons Contactpunt zijn we een bijzondere eend binnen de groep van klantmanagers. We ontwikkelen ons, leren elke dag en staan open voor nieuwe ontwikkelingen. En: we zijn lid van de Beroepsvereniging voor Klantmanagers!

Meer informatie

Lees meer over het Contactpunt nazorg ex-gedetineerden en veelplegers