Onderzoek naar dienstverlening door klantmanagers

De BVK is partner in een onderzoek naar de vraag hoe gemeenten professionele dienstverlening door klantmanagers verder kunnen versterken. Ook gemeenten en cliëntvertegenwoordigers zijn bij dit onderzoek betrokken. Universiteit Utrecht, Hanzehogeschool en Hogeschool Rotterdam voeren dit onderzoek uit.

Het onderzoek gaat over:

  • De professionalisering van de dienstverlening op het gebied van re-integratie en activering van klantmanagers;
  • Opvattingen van klantmanagers over wat zij ‘professionele dienstverlening’ vinden;
  • Ondersteuning vanuit de organisatie en leidinggevenden bij professionalisering.

Het onderzoek levert de BVK en gemeenten nuttige kennis op. Kennis die zij kunnen gebruiken bij het ontwikkelen van activiteiten die de verdere professionalisering van klantmanagers ondersteunen.

Het onderzoek sluit aan bij de daadwerkelijke uitvoeringspraktijk van klantmanagers. Begin 2018 hebben de onderzoekers al uitgebreid vooronderzoek gedaan in zes gemeenten. In dat onderzoek hebben de onderzoekers ook uitvoerig met klantmanagers gesproken. Op basis hiervan is een vragenlijst uitgewerkt met vragen over professionele dienstverlening en ondersteuning hiervan door de organisatie.

Begin november ontvangen alle leden van de BVK een uitnodiging om deze vragenlijst via internet in te vullen. De uitnodiging wordt via de BVK-nieuwsbrief verstuurd. Het onderzoek levert de beste inzichten op als zoveel mogelijk leden de vragenlijst willen invullen.

Wij nodigen jullie dan ook van harte uit om de vragenlijst in te vullen. Want voor de verdere ontwikkeling van het vak van klantmanager zijn de opvattingen en ervaringen van klantmanagers zélf van groot belang. Later zullen wij jullie natuurlijk over de resultaten van het onderzoek informeren!