Klantmanagers, participatiecoaches, consulenten: ze zijn er in soorten en maten. De Beroepsvereniging voor Klantmanagers (BvK) en Divosa ondernemen diverse activiteiten om de professionalisering en de kwaliteit van de beroepsuitoefening van klantmanagers te bevorderen en te bewaken. Meer uniformiteit in de uitvoering en garanties voor de continuïteit van het leerproces horen daarbij. Divosa en de BvK willen zich samen sterk maken voor het opzetten van een systeem van certificering van klantmanagers.
Een aantal gemeentelijke uitvoeringsorganisaties gaat in 2016 proefdraaien met certificering. Dit zijn RSD De Liemers, Apeldoorn, Het Plein (Zutphen en Lochem), Sociale Zaken Maastricht Heuvelland, Zwolle en Rotterdam. Proefdraaien gebeurt op verschillende manieren:
Leren en ontwikkelen staat voorop. Bij certificering hoort daarom ook een aanbod van cursussen en opleidingen om aan de beroepsstandaard te kunnen voldoen en om ook meer ervaren klantmanagers de kans te geven te blijven leren.
De BvK heeft in 2013 de Standaard voor vakvolwassenheid van klantmanagers vastgesteld. Deze wordt in 2016 doorontwikkeld. De taken van de klantmanager worden hierbij algemener geformuleerd. Ook de decentralisaties in het sociaal domein hebben invloed op het beroep van de klantmanager. In 2016 verschijnt een nieuwe beroepsstandaard als uitgangspunt voor de certificering van klantmanagers.
Vragen over de certificering van klantmanagers? Stuur een e-mail aan Hanneke Bakker (Divosa) of Marie-Christine Cornel (BvK)