
Het
LEER-register voor klantmanagers is opengesteld vanaf medio februari
2018. Klantmanagers kunnen nu een LEER-profiel maken, waarmee ze
zichzelf zichtbaar maken en waarmee ze kunnen achterhalen wat nodig is
bij verdere ontwikkeling als professional. Bij het
bekijken van de tot nu toe geregistreerde professionals is de
enthousiaste deelname vanuit RSD De Liemers opvallend. Reden om manager
Wilfred Hekkers enkele vragen te stellen.
1. Is registratie in het LEER-register verplicht bij RSD De Liemers?
"Ja,
registratie is uiteindelijk verplicht bij de RSD. Dit is overigens niet
de wijze waarop wij de klantmanagers het register aanbieden. Binnen
de RSD zijn we al een aantal jaar bezig om
het vak klantmanager verder te professionaliseren. We zijn al geruime
tijd collectief lid van de BvK, hebben een bestuurslid afgevaardigd, we
waren pilotgemeente voor het E-portfolio en een aantal klantmanagers
zijn actief betrokken bij het ontwikkelen van
het LEER-register. Wat opvalt is dat er onder de klantmanagers steeds
meer enthousiasme begint te groeien naarmate ze actiever worden binnen
het lidmaatschap."
2. Wat is volgens RSD De Liemers het belang van het LEER-register?
"Dat
de klantmanagers zich, binnen de steeds veranderende context, continue
blijven ontwikkelen. Kennis en kunde up-to-date houden, zich laten
prikkelen met nieuwe inzichten en hiermee experimenteren.
Tevens helpt het om een nieuwsgierige en flexibele houding aan te
nemen binnen het veranderende domein en onze veranderende organisatie."
3. Geregistreerde
professionals verplichten zich om minimaal 36 uur per jaar
ontwikkelactiviteiten te doen. Op welke wijze faciliteert RSD De Liemers
deze activiteiten?
"In
overleg met de teamleider wordt gezamenlijk bepaald wat de
ontwikkelpunten zijn van een klantmanager. Dit vormt de focus van de
ontwikkelactiviteiten. De uren zien wij als investering en de
activiteiten vallen binnen het scholingsbudget."
4. Wat valt volgens RSD De Liemers onder 'ontwikkelactiviteiten'?
"Dit is opgenomen in ons strategisch opleidingsplan: dit zijn activiteiten vanuit geaccrediteerde scholing, de vrije ruimte en door reflectie:"

5. Wat zou je willen meegeven aan andere leidinggevenden voor wat betreft het LEER-register?
"Dat
het vak klantmanager binnen het sociaal domein echt een 'vak' is, dat
onderhoud vereist. Ik zou persoonlijk ook niet graag naar mijn tandarts
gaan met de wetenschap dat hij zich de afgelopen
jaren niet heeft bezig gehouden met vakontwikkeling. Wat mij opvalt is
dat het ook de cultuur binnen je organisatie in positieve zin laat
veranderen. Klantmanagers staan veel meer open om zichzelf te
ontwikkelen en kunnen hun eigen handelen en/of feedback
beter reflecteren. Ze zijn minder intern gericht, kijken meer om zich
heen wat er in de buitenwereld gebeurt."
6. Wat wil je verder nog kwijt over het LEER-register?
"De
BvK is al geruime tijd bezig met het opzetten van een register. Het is
een complexe opgave. Toch wil ik hen complimenteren met de snelheid en
wijze waarop dit instrument tot stand komt. Daarin
vind ik het vooral heel goed, dat het samen met klantmanagers wordt
ontwikkeld zodat het aansluit bij de leefwereld en behoefte van de
klantmanagers."
Meer informatie
Lees meer over het LEER-register