'Positieve cultuurverandering door lerende houding dankzij LEER-register'

foto Wilfred HekkersHet LEER-register voor klantmanagers is opengesteld vanaf medio februari 2018. Klantmanagers kunnen nu een LEER-profiel maken, waarmee ze zichzelf zichtbaar maken en waarmee ze kunnen achterhalen wat nodig is bij verdere ontwikkeling als professional. Bij het bekijken van de tot nu toe geregistreerde professionals is de enthousiaste deelname vanuit RSD De Liemers opvallend. Reden om manager Wilfred Hekkers enkele vragen te stellen. 

1. Is registratie in het LEER-register verplicht bij RSD De Liemers?

"Ja, registratie is uiteindelijk verplicht bij de RSD. Dit is overigens niet de wijze waarop wij de klantmanagers het register aanbieden. Binnen de RSD zijn we al een aantal jaar bezig om het vak klantmanager verder te professionaliseren. We zijn al geruime tijd collectief lid van de BvK, hebben een bestuurslid afgevaardigd, we waren pilotgemeente voor het E-portfolio en een aantal klantmanagers zijn actief betrokken bij het ontwikkelen van het LEER-register. Wat opvalt is dat er onder de klantmanagers steeds meer enthousiasme begint te groeien naarmate ze actiever worden binnen het lidmaatschap."

2. Wat is volgens RSD De Liemers het belang van het LEER-register?

"Dat de klantmanagers zich, binnen de steeds veranderende context, continue blijven ontwikkelen. Kennis en kunde up-to-date houden, zich laten prikkelen met nieuwe inzichten en hiermee experimenteren. Tevens helpt het om een nieuwsgierige en flexibele houding aan te nemen binnen het veranderende domein en onze veranderende organisatie."

3. Geregistreerde professionals verplichten zich om minimaal 36 uur per jaar ontwikkelactiviteiten te doen. Op welke wijze faciliteert RSD De Liemers deze activiteiten?

"In overleg met de teamleider wordt gezamenlijk bepaald wat de ontwikkelpunten zijn van een klantmanager. Dit vormt de focus van de ontwikkelactiviteiten. De uren zien wij als investering en de activiteiten vallen binnen het scholingsbudget."

4. Wat valt volgens RSD De Liemers onder 'ontwikkelactiviteiten'?

"Dit is opgenomen in ons strategisch opleidingsplan: dit zijn activiteiten vanuit geaccrediteerde scholing, de vrije ruimte en door reflectie:"

schema-ontwikkelingsplan-rsd-de-liemers

5. Wat zou je willen meegeven aan andere leidinggevenden voor wat betreft het LEER-register?

"Dat het vak klantmanager binnen het sociaal domein echt een 'vak' is, dat onderhoud vereist. Ik zou persoonlijk ook niet graag naar mijn tandarts gaan met de wetenschap dat hij zich de afgelopen jaren niet heeft bezig gehouden met vakontwikkeling. Wat mij opvalt is dat het ook de cultuur binnen je organisatie in positieve zin laat veranderen. Klantmanagers staan veel meer open om zichzelf te ontwikkelen en kunnen hun eigen handelen en/of feedback beter reflecteren. Ze zijn minder intern gericht, kijken meer om zich heen wat er in de buitenwereld gebeurt."

6. Wat wil je verder nog kwijt over het LEER-register?

"De BvK is al geruime tijd bezig met het opzetten van een register. Het is een complexe opgave. Toch wil ik hen complimenteren met de snelheid en wijze waarop dit instrument tot stand komt. Daarin vind ik het vooral heel goed, dat het samen met klantmanagers wordt ontwikkeld zodat het aansluit bij de leefwereld en behoefte van de klantmanagers."

Meer informatie

Lees meer over het LEER-register