Tjalling Smit (Werkplein Fivelingo) is ambassadeur van het LEER-register. Over het register is hij helder: "Als we als professionals willen worden gezien, zullen we ons ook als professionals moeten gedragen. Dat betekent dat we laten zien dat we voldoende zijn opgeleid en ons daar waar nodig laten opleiden." Vragen aan Tjalling.
"Het LEER-register draagt bij aan de professionalisering van het vak als
klantmanager in de volle breedte. Als we als professionals willen worden gezien
zullen we ons ook als professionals moeten gedragen. Dat betekent dat we onze
keuzes en onze besluiten moeten kunnen legitimeren, maar het betekent ook dat
we laten zien dat we hiervoor voldoende zijn opgeleid en daar waar nodig ons
laten opleiden. Het LEER-register biedt ons de kans en de mogelijkheid om ons
goed en vooral zichtbaar te positioneren in het sociaal domein.
De meerwaarde zit er vooral in dat het niet van bovenaf wordt opgelegd en dat het aan de klantmanager zelf is om te laten zien hoe hij/zij bezig is met de professionalisering van zijn vak. De werkgever heeft slechts een faciliterende rol. Daarbij brengt het aanbieders van onder meer opleiders en de uitvoerders bij elkaar. Hierdoor kan de opleider beter anticiperen op de opleidingsbehoefte van de klantmanagers. #Ontwikkeling #eigenaarschap #ruimtegeven"
"Dat is eigenlijk een vraag voor de organisatie Werkplein Fivelingo die ik niet kan beantwoorden. Werkplein Fivelingo heeft de visie dat elke medewerker verantwoordelijk is voor haar/zijn eigen ontwikkeling. Hetgeen betekent dat zij de keuze om te registreren aan de medewerkers zullen laten. Werkplein Fivelingo zal het stimuleren maar niet opleggen. Kortom, zij legt de verantwoordelijk voor de eigen ontwikkeling volledig bij de medewerker.
Uiteraard wordt daarbij wel opgemerkt dat
het voor de werkgever een indicator is in welke mate de medewerker professioneel
met zijn vak bezig is. De systematiek wordt geïntegreerd in het HRM-beleid en
als zodanig ook onderdeel van de voortgangs- en beoordelingsgesprekken. Het mag
dan ook geen verbazing wekken dat het bij sollicitaties een pre is om niet te
zeggen een voorwaarde wordt dat je staat geregistreerd in het LEER-register."
"Omdat ik het LEER-register een geweldig initiatief vind! Niet alleen omdat het wezenlijk
bijdraagt aan de professionalisering van het vak klantmanager maar ook nog eens
de medewerker stimuleert en motiveert om zijn eigen verantwoordelijkheid te
nemen als het gaat om de persoonlijke ontwikkeling."
"Dat zal de toekomst moeten uitwijzen. Maar ik ben er hoe dan ook van overtuigd
dat dit een prachtig instrument is en dat het gaat bijdragen aan de
professionaliteit van de klantmanager."
"Ik zou het niet 'leren' noemen maar 'ontwikkelen'. Er zijn aandachtsgebieden waarop ik mijn kennis zou willen verbreden. Een voorbeeld daarvan is: hoe werkt de schuldhulpverlening? Mede gelet op het aantal mensen met schulden in de bijstand is/wordt het bijna een noodzaak om de achtergrond van de schuldhulpverlening te leren kennen. Daarbij zou ik het proces inzichtelijk willen krijgen: welke stappen wanneer gezet kunnen worden."