
“Klantmanagers zijn de spil in
de uitvoering.” Dat zei staatssecretaris Van Ark van SZW vanmorgen tijdens het
congres van de Beroepsvereniging van Klantmanagers (BvK). “Alleen de
klantmanager weet wat er op de werkvloer speelt, welke dilemma’s er zijn. Dat
zijn er heel veel. Nu het economisch goed gaat, kunnen we mensen die aan de
kant staan aan het werk helpen. U bent daar hard bij nodig.”
De staatssecretaris benadrukte dat de Participatiewet ruimte
biedt voormaatwerk en dat klantmanagers die ook echt moeten gebruiken als ze
die nodig hebben in hun dagelijkse werk. “Ik wil dat jullie je gedekt weten
door management en bestuur, ook op de momenten dat het fout gaat. Dat zal ik
zelf als staatssecretaris ook doen.” Ze
noemt de BvK een goed middel voor professionalisering. En ook het LEER-register:
dat is het platform van de BvK waar professionals zich kunnen ontwikkelen en
zichzelf profileren.
Aandacht voor de eigen
ontwikkeling
Op het congres met als thema ‘Regisseer je eigen loopbaan’ staan de eigen
ontwikkeling en mobiliteit van professionals in het sociaal domein centraal. In
de dagelijkse hectiek worden belangrijke vragen daarover snel ter zijde
geschoven. Vandaag krijgen hun eigen doelen, ontwikkeling en groei alle ruimte
zodat professionals de regie kunnen nemen over de organisatie van hun werk.
Een beweging van
professionals
Het besef groeit dat bij de herinrichting van het sociaal domein de rol van
professionals tot nu toe onderbelicht is geweest. Veel beslissingen over wet-
en regelgeving en beleid worden over, niet met uitvoerenden genomen. Daardoor
worden de praktijkervaring van de professionals en hun ideeën voor vernieuwing
en verandering nog te weinig benut. De BvK zet samen met professionals de
beweging in gang om zichzelf en hun vak te ontwikkelen. Zodat ze steeds beter in
staat zijn om met een persoonlijke aanpak de beste oplossing te bieden voor de
individuele burger en de samenleving als geheel.