Ik doe het al zo lang als ik werk als klantmanager: experimenteren met de regels van de bijstand. Noem het individualiseren, of omgekeerd toetsen, of burgerlijk ongehoorzaam, dat maakt mij niet uit. Elke aanvraag die ik vanaf het moment dat ik mijn werkzame leven als klantmanager heb behandeld is en was één groot experiment. Een uitdaging die vandaag de dag zijn weerga niet kent. Want hoe match je de hulpvraag van de burger, want dat is toch eigenlijk wat een bijstandsaanvraag is, met huidige regelgeving en de daaraan verbonden verplichtingen om een baan te zoeken. Want bijstand werkt niet.
Werken is allang geen middel meer om in het levensonderhoud te voorzien, het is het ultieme doel van het leven. Een sport op de carrièreladder die tot in de zevende hemel reikt. En zij die de ladder om wat voor reden dan ook niet kunnen beklimmen, zij zijn veroordeeld tot het vervullen van taken die niet weggelegd voor de werkende klasse. Het zal ons een zorg zijn!
Ik mis hem. De maatschappelijke bijstandswerker in mij, die tijd had voor persoonlijke aandacht. Die uit compassie rebels experimenteerde met de regels van bijstandswet omdat de situatie daar om vroeg. Die het goede kon zoeken voor de medemens. Die zich niets liet gezeggen en durfde te vertrouwen op zijn eigen professionele oordeel. Toen nog werk werd gemaakt van de hulpvraag in plaats van de hulpvraag werk te maken. Niet dat het mij uitmaakt. Ik experimenteer nog wel een tijdje door.

Tjalling Smit is klantmanager bij Werkplein Fivelingo. Hij werkt al meer dan 20 jaar in de sociale zekerheid. Tjalling staat voor praktische oplossingen waarbij naleving van de wet en het individuele belang burger hand in hand gaan. Door zijn jarenlange ervaring in de sociale zekerheid is hij een ervaringsdeskundige op het gebied van de Particpatiewet. Hij is betrokken bij de BvK en draagt de professionalisering van het vak klantmanager een warm hart toe.