‘Idioot!’ Dat was zijn reactie op de afwijzing van de aanvraag. Zonder omhaal van woorden vroeg hij mij: ‘Ben jij nou een professional?’ Hij formuleerde de vraag zodanig dat ik daaruit alleen maar kon opmaken dat hij mij gewoon zag als een stoffige ambtenaar, die gewoon deed wat hij moest doen. Niets meer en -zoals hij het invulde- het liefst nog minder. Ik pareerde de vraag met een wedervraag en vroeg hem wat hij verstond onder een professional. Het antwoord op deze vraag liet zo lang op zich wachten, dat ik de vraag nog een keer stelde. Met het welbekende schaamrood op zijn kaken bleef hij mij het antwoord schuldig.
Ik nam het woord, koos welbewust mijn woorden en doceerde. Ik legde hem uit dat het mij jaren had gekost om mij dit specialistische vak eigen te maken. Dat ik mijn werk verricht met een hoge mate van zelfstandigheid. Dat ik sterk verbonden ben met mijn vak en dat die band soms sterker is dan de band met de organisatie waarvoor ik werk.
Voordat hij naar lucht kon happen, gaf ik hem nog een stukje taalonderwijs. Vertelde dat het woord professional is afgeleid van het Latijnse woord 'profiteri' wat letterlijk betekent: openlijk verklaren. En dat ik van mijn professionaliteit heb getuigd door mijn naam te laten vermelden in het leerregister van de Beroepsvereniging van Klantmanagers. Ik sloot mijn pleidooi af met het beantwoorden van zijn vraag. ‘Ja’ zei ik, ‘Ik ben een professional, een echte vakidioot. En het lijkt net een epidemie. Er komen er steeds meer.’

Tjalling Smit is klantmanager bij Werkplein Fivelingo. Hij werkt al meer dan 20 jaar in de sociale zekerheid. Tjalling staat voor praktische oplossingen waarbij naleving van de wet en het individuele belang burger hand in hand gaan. Door zijn jarenlange ervaring in de sociale zekerheid is hij een ervaringsdeskundige op het gebied van de Particpatiewet. Hij is betrokken bij de BvK en draagt de professionalisering van het vak klantmanager een warm hart toe.