Vakmanschap & congres 28-11

De BvK zit ook in de zomer niet stil! Wij willen jullie meenemen in de laatste ontwikkelingen;

Vakmanschap van klantmanager vergroten

Ditmar Borninkhof, student aan de Hanzehogeschool Groningen, heeft onderzoek gedaan naar de functiebeschrijvingen van klantmanagers. Een aanbeveling aan gemeenten en sociale diensten is om de functiebeschrijvingen te herzien en aan te passen aan de veranderende omstandigheden. Deze en meer aanbevelingen staan in de studie ‘Een stap in de goede richting’. Het onderzoek is een eerste stap in een breder onderzoek dat moet leiden tot “een standaard voor vakvolwassenheid voor het beroep van de re-integratieprofessional”, vertelt de onderzoeker.

Borninkhof schreef leden van Divosa aan om aan informatie te komen voor zijn scriptie. Zijn conclusie: “Er is sprake van een grote diversiteit in functieomschrijvingen en de omschrijvingen zijn met grote regelmaat gedateerd.”

De belangrijkste conclusies en aanbevelingen op rij:

  • De meeste functiebeschrijvingen zijn enkele jaren geleden voor het laatst herzien en daardoor mogelijk niet meer actueel;
  • Er worden specifieke en generieke functiebeschrijvingen gehanteerd;
  • Er woorden veel verschillende benamingen gehanteerd voor zaken die in essentie dezelfde betekenis hebben. Er is dus geen éénduidigheid in taalgebruik;
  • Klantmanagers hebben uiteenlopende achtergronden en er wordt geen specifieke opleiding gevraagd voor de functieklantmanager. HBO werk- en denkniveau is de eis die aan de functie wordt gesteld;
  • De werkgeversbenadering wordt door management belangrijk gevonden, maar komt in de praktijk nog niet vaak voor;
  • Er is bij gemeenten geen vastomlijnd programma voor bij- en nascholing.

Vervolgstudie

De ontwerpstudie van Ditmar geeft een eerste aanzet om tot een ideaaltype functiebeschijving klantmanager of re-integratieprofessional te komen. Het Kenniscentrum Arbeid van de Hanzehogeschool Groningen gaat een vervolg geven aan deze studie.

Download de scriptie ‘Een stap in de goede richting: Een ontwerpstudie naar de inhoudelijke componenten van een ideaaltype functiebeschrijving van een klantmanager bij de sociale dienst in Nederland (pdf, 1,82 MB).

Congres

Zoals vorige week aangekondigd zal de BvK in het najaar een congres organiseren. De datum wordt 28 november. Wij zijn altijd op zoek naar leden die ons willen helpen met de organisatie van het congres of andere zaken rondom de vereniging! Laat het ons weten via info@debvk.nl.