Zwolle was het toneel voor het BvK Voorjaarscongres 2017. Tijdens dit congres stond centraal hoe de klantmanager, ondanks een vaak hoge werkdruk, oprechte aandacht voor de burger kan behouden en hun waardigheid kan bewaken. Een verslag van het plenaire deel.

De BvK-voorzitter nam de aanwezigen mee naar de spreekkamer en legde een casus voor. Hierin schetste ze het belang van de manier waarop je een klant aandacht geeft: zorg voor een vertrouwensband, luister goed, kijk verder dan de eerste indruk en bied maatwerk. De wet biedt met art 18 Participatiewet de ruimte hiervoor, gebruik die. Met echte aandacht stem je de bijstand en de daaraan verbonden verplichtingen af op de omstandigheden, mogelijkheden en middelen van de belanghebbende. Dan pas werk je vanuit de bedoeling. Het werkproces zou ondergeschikt moeten zijn volgens de BvK-voorzitter. En vergeet niet dat je als klantmanager onderdeel bent van het brede sociaal domein: probeer dan ook verder te kijken dan je eigen takenpakket en zoek naar een integrale aanpak.
‘We zijn meer dan een luisterend oor, we zijn meer dan een pinpas van een maatschappelijk financieel probleem. Zo maken wij het verschil.’, aldus Lee Sack Fong.
Aandacht voor je eigen ontwikkeling als professional is daarnaast essentieel. De introductiefilm over de aanstaande beroepsregistratie vult vervolgens de zaal.
‘Daar staan ze dan, de ogen en oren van ons beleid’, dacht de Zwolse wethouder De Heer toen hij de Buitensociëteit betrad. Klantmanagers zijn volgens hem een belangrijke schakel tussen politiek en hulpvraag. Want: de mensen in de uitvoering kunnen hulpvragers perspectief bieden op een waardige inrichting van hun leven. Aan de kwaliteit van je eigen deskundigheid moet je volgens De Heer blijven werken; een registratie ervan juicht hij van harte toe.

Voor de vierde keer speelde theatergroep Laborijn deze voorstelling over wat er met je gebeurt als je lang werkloos bent of als je werkt met een beperking. Ervaringsverhalen van acht ervaringsdeskundigen worden in deze voorstelling afgewisseld door tips van een coach en voorzien van muzikale omlijsting door de deskundigen zelf. Het leverde een ontroerend en confronterend beeld op. ‘U weet niet wat u mist!’, riep iemand na meer dan 500 sollicitaties. Of zoals een van de speelsters opmerkte: ‘Het is het belangrijkst om het belangrijkste het belangrijkst te laten zijn.’ En dus werkt ze in haar eigen tempo, gewoon tot het werk klaar is.
Mevis
trekt de aandacht door trompet te spelen. De stilte voelt als
waardering. Hij mag er zijn en wordt gezien. Vervolgens vraagt hij de
aanwezigen of ze wel eens nadenken over de manier waarop ze aandacht
geven. Of ze de begrippen aandacht en waardigheid ook omzetten in
gedrag. Hij laat zien met axioma’s (aangenomen waarheden) hoe het werkt
en vertaalt dit naar de praktijk van het werk van de klantmanager.
Bijvoorbeeld: