Verslag lezing ‘Anders kijken naar arbeid’

De BvK organiseert samen met Hanzehogeschool Groningen een lezingenreeks. Op 31 maart 2015 was alweer de derde lezing. Onderwerp: ‘Anders kijken naar arbeid; Waar liggen de kansen en mogelijkheden in woelige tijden?’. Een verslag van een onstuimige middag.

Onstuimig was het in ieder geval buiten: het KNMI had voor die dag code oranje afgegeven. Ondanks het weer was de opkomst (opnieuw) groot, er waren zelfs enkele bikkels die op de fiets de storm hadden getrotseerd. Het programma bestond uit drie korte inleidingen, gevolgd door discussie aan de hand van een aantal stellingen.

Louis Polstra

Louis Polstra (lector Arbeidsparticipatie aan de Hanzehogeschool Groningen) hield een inleiding over de ontwikkelingen op de noordelijke arbeidsmarkt. De verdringing van laaggeschoolden door studenten en mbo’ers/hbo’ers en het verdwijnen van banen in het middensegment (mbo) zijn reden tot zorg. Ook trekt de economie hier nog onvoldoende aan. Kortom een enorme uitdaging voor de klantmanager. Bekijk de presentatie

Jildau His

Jildau His van Interwerk begon haar verhaal met dat het thema haar stof tot nadenken geboden heeft. Vanuit zelfreflectie kwamen bij haar de volgende vragen op:

  • Weten wij als klantmanagers wel voldoende van de arbeidsmarkt en hoe een werkzoekende zich succesvol kan presenteren?
  • Zijn wij niet te veel gericht op de klant en wat hij/zij wil, in plaats van wat hij/zij kan en het perspectief wat dat biedt op de arbeidsmarkt?

Jan Wierenga

Jan Wierenga van Stichting Parkdiensten Eemsdelta vertelde over hoe hij mogelijkheden creëert voor mensen die moeilijk toegang vinden tot de arbeidsmarkt. Deze stichting is ontstaan vanuit het sociaal plan op het chemiepark van Delfzijl. De boventalligen kregen nieuw perspectief door hen een baan aan te bieden in de groenvoorziening, veiligheid (mangatwacht), klussendienst of als koerier/chauffeur. Klein begonnen zijn de activiteiten steeds verder uitgebreid. Nu is er ook een vestiging in de Eemshaven en begeleiden Jan en zijn team ook Wajongers en mensen uit de bijstand. Doel is hen op te leiden. Zij krijgen een tijdelijk contract bij Parkdiensten Eemsdelta en worden daarna doorbemiddeld naar de reguliere arbeidsmarkt. Citaat: “Ondernemen doe je niet met een uitgebreid ondernemersplan, ondernemen doe je door gewoon te doen.”. De stichting draait heel goed en het verdiende geld steekt men in opleidingen voor de werknemers. Lokale goede doelen krijgen bovendien ondersteuning van de stichting.

Discussie

Na de pauze ontstond er een levendige, boeiende discussie aan de hand van drie stellingen. De highlights uit de discussie:

  • Grote banenplannen spelen onvoldoende in op de lokale situatie en behoefte, men ziet liever dat kleinschalige regionale initiatieven beter gefaciliteerd worden door de overheid.
  • Zijn wij, klantmanagers, niet te veel geneigd om te kijken vanuit het perspectief van de klant ipv de mogelijke werkgevers? Hebben wij wel voldoende in beeld wat de klant allemaal kan in relatie tot de vraag op de arbeidsmarkt? (met andere woorden: ken u klant).
  • Maken wij wel de juiste keuzes in het inrichten van het proces?
  • Zijn caseloads niet vaak veel te groot?
  • Durven wij eigenlijk wel te kiezen of proberen wij alle klanten zoveel mogelijk van dienst te zijn?
  • Hoe laten wij als klantmanagers eigenlijk onze toegevoegde waarde zien in de toeleiding naar werk?
  • Maken wij het de klant niet ook heel erg moeilijk om tijdelijk werk of deeltijd werk te accepteren door de ingewikkelde administratieve processen? Kan dat niet anders en beter?

Ten slotte bespraken de aanwezigen vernieuwende concepten, zoals de werkcorporatie Schoongewoon.

Reacties

Veel aanwezigen gaven aan zeer blij te zijn met de lezingenreeks omdat een lezing altijd weer inspiratie en stof tot nadenken biedt. Ook is het leuk om ervaringen met elkaar te delen. En niet onbelangrijk: de aanwezigen hebben daarnaast flink genetwerkt en vacatures met elkaar gedeeld!

De eerstvolgende lezing is op dinsdag 9 juni 2015.