
Evelyn Eillebrecht (gemeente Hengelo/Borne) werd ambassadeur van het LEER-register zonder te weten waar ze zich in begaf. Intussen is ze enthousiast voorstander. "We willen toch allemaal beter worden in ons vak om de klant optimaal te bedienen?" En: "Het vak klantmanagement is altijd in
beweging, reden om zelf ook niet stil te blijven staan. In mijn ogen is het belangrijk om te
blijven reflecteren op je eigen handelen als professional, en op je eigen
kunnen." En dat kan met het LEER-register!
1. Waarom
het LEER-register?
"Wat is er mooier dan met je vak als klantmanager bezig
te zijn en steeds beter in dat vak te worden? En dat je daarbij gebruik kunt
maken van een instrument dat als het ware weerspiegelt waar je in je
ontwikkeling staat en je richting wijst waarin en hoe, je je nog verder
kunt professionaliseren? Want we willen toch allemaal goed zijn in wat we
doen, zo niet daar nog beter in worden, om onze klanten optimaal te bedienen?"
2. Op
welke manier gaat jouw organisatie het LEER-register gebruiken?
"Hoe de gemeente
Hengelo/Borne het LEER-register precies wil gaan inzetten is nog niet duidelijk.
De gemeente verwacht dat het register mooie handvatten biedt om met de klantmanager
in gesprek te gaan over waar hij/zij staat in de carrière en waar hij/zij naartoe wil en wat daarvoor nodig is. De gemeente wil de klantmanager daarbij,
indien haalbaar, zoveel mogelijk faciliteren. De functioneringsgesprekken kunnen
dan te zijner tijd mogelijk vervangen worden door ontwikkelingsgerichte gesprekken.
De gemeente benadrukt dat de verantwoordelijkheid voor gebruik maken het
LEER-register als tool voor eigen (door)ontwikkeling en bij de klantmanager
ligt. Ofwel: de klantmanager heeft de
regie over de eigen professionele ontwikkeling."
3. Waarom
doe je mee als ambassadeur?
"Ik werd benaderd met de vraag of ik het
ambassadeurschap op me wilde nemen. Eerlijk gezegd zei ik 'ja' tegen iets
waarvan ik de precieze inhoud nog niet kende. Dit met name omdat ik graag
wil bijdragen aan de erkenning van het vak klantmanager, daar waar de BvK
voor staat. Inmiddels weet ik wat
het LEER-register inhoudt, en neem ik graag de taak op me ook anderen
hiervoor te enthousiasmeren.
Het vak klantmanagement is altijd in
beweging, reden om zelf ook niet stil te blijven staan. In mijn ogen is het belangrijk om te
blijven reflecteren op je eigen handelen als professional, en op je eigen
kunnen. En dat je je hierbij openstelt om je verder te blijven
ontwikkelen: de lerende professional. Dit zijn zaken waar het
LEER-register voor staat en in kan ondersteunen."
4. Wat
heeft het LEER-register jou te bieden?
"Ik ben erg benieuwd naar het assessment (dit komt in mei 2018 beschikbaar; red.);
hierdoor kan ik zicht krijgen op mijn kennis van het vak: waarin heb ik
basiskennis, waarin ben ik vakbekwaam en waarin mag ik mij vakvolwassen noemen.
En aansluitend daarop: wat is het cursusaanbod om mij verder te
professionaliseren? Ook hier biedt het LEER-register zicht op. Verder vind ik
de mogelijkheid om online praktijkcases te toetsen bij andere klantmanagers een
mooie tool van het LEER-register. Het is altijd goed om met je collega’s in
gesprek te zijn over hoe zij iets doen, zien of benaderen. En om dit ook met
collega’s van buiten je organisatie te kunnen doen, via het LEER-register, is
een bijzondere mogelijkheid."
5. Wat
zou jij willen leren in 2018?
"Voor het beantwoorden van deze vraag ben ik bij het
Ontwikkelaanbod in het LEER-register van de BvK gaan zoeken naar een cursus die me
aanspreekt. Ik ben altijd erg geïnteresseerd in de psychologie van de mens:
begrijpen wat mensen beweegt vanuit zichzelf (gedragskennis). En in het
verlengde daarvan: hoe krijg je iemand (lees: de klant) in beweging. De
genoemde masterclass gedragsverandering spreekt mij dan ook enorm aan. Wat ga ik tijdens die
masterclass leren? Dat wat het
faciliteren van gedragsverandering van mij als professional vraagt. Maar er
valt dit jaar vast nog véél meer te leren."
Meer informatie
Lees meer over het LEER-register