'We willen toch allemaal beter worden in ons vak?'

foto Evelyn EillebrechtEvelyn Eillebrecht (gemeente Hengelo/Borne) werd ambassadeur van het LEER-register zonder te weten waar ze zich in begaf. Intussen is ze enthousiast voorstander. "We willen toch allemaal beter worden in ons vak om de klant optimaal te bedienen?" En: "Het vak klantmanagement is altijd in beweging, reden om zelf ook niet stil te blijven staan. In mijn ogen is het belangrijk om te blijven reflecteren op je eigen handelen als professional, en op je eigen kunnen." En dat kan met het LEER-register!

1. Waarom het LEER-register?

"Wat is er mooier dan met je vak als klantmanager bezig te zijn en steeds beter in dat vak te worden? En dat je daarbij gebruik kunt maken van een instrument dat als het ware weerspiegelt waar je in je ontwikkeling staat en je richting wijst waarin en hoe, je je nog verder kunt professionaliseren? Want we willen toch allemaal goed zijn in wat we doen, zo niet daar nog beter in worden, om onze klanten optimaal te bedienen?"

2. Op welke manier gaat jouw organisatie het LEER-register gebruiken?

"Hoe de gemeente Hengelo/Borne het LEER-register precies wil gaan inzetten is nog niet duidelijk. De gemeente verwacht dat het register mooie handvatten biedt om met de klantmanager in gesprek te gaan over waar hij/zij staat in de carrière en waar hij/zij naartoe wil en wat daarvoor nodig is. De gemeente wil de klantmanager daarbij, indien haalbaar, zoveel mogelijk faciliteren. De functioneringsgesprekken kunnen dan te zijner tijd mogelijk vervangen worden door ontwikkelingsgerichte gesprekken. De gemeente benadrukt dat de verantwoordelijkheid voor gebruik maken het LEER-register als tool voor eigen (door)ontwikkeling en bij de klantmanager ligt. Ofwel: de klantmanager heeft de regie over de eigen professionele ontwikkeling."

3. Waarom doe je mee als ambassadeur?

"Ik werd benaderd met de vraag of ik het ambassadeurschap op me wilde nemen. Eerlijk gezegd zei ik 'ja' tegen iets waarvan ik de precieze inhoud nog niet kende. Dit met name omdat ik graag wil bijdragen aan de erkenning van het vak klantmanager, daar waar de BvK voor staat. Inmiddels weet ik wat het LEER-register inhoudt, en neem ik graag de taak op me ook anderen hiervoor te enthousiasmeren.

Het vak klantmanagement is altijd in beweging, reden om zelf ook niet stil te blijven staan. In mijn ogen is het belangrijk om te blijven reflecteren op je eigen handelen als professional, en op je eigen kunnen. En dat je je hierbij openstelt om je verder te blijven ontwikkelen: de lerende professional. Dit zijn zaken waar het LEER-register voor staat en in kan ondersteunen."

4. Wat heeft het LEER-register jou te bieden?

"Ik ben erg benieuwd naar het assessment (dit komt in mei 2018 beschikbaar; red.); hierdoor kan ik zicht krijgen op mijn kennis van het vak: waarin heb ik basiskennis, waarin ben ik vakbekwaam en waarin mag ik mij vakvolwassen noemen. En aansluitend daarop: wat is het cursusaanbod om mij verder te professionaliseren? Ook hier biedt het LEER-register zicht op. Verder vind ik de mogelijkheid om online praktijkcases te toetsen bij andere klantmanagers een mooie tool van het LEER-register. Het is altijd goed om met je collega’s in gesprek te zijn over hoe zij iets doen, zien of benaderen. En om dit ook met collega’s van buiten je organisatie te kunnen doen, via het LEER-register, is een bijzondere mogelijkheid."

5. Wat zou jij willen leren in 2018?

"Voor het beantwoorden van deze vraag ben ik bij het Ontwikkelaanbod in het LEER-register van de BvK gaan zoeken naar een cursus die me aanspreekt. Ik ben altijd erg geïnteresseerd in de psychologie van de mens: begrijpen wat mensen beweegt vanuit zichzelf (gedragskennis). En in het verlengde daarvan: hoe krijg je iemand (lees: de klant) in beweging. De genoemde masterclass gedragsverandering spreekt mij dan ook enorm aan. Wat ga ik tijdens die masterclass leren? Dat wat het faciliteren van gedragsverandering van mij als professional vraagt. Maar er valt dit jaar vast nog véél meer te leren."

Meer informatie

Lees meer over het LEER-register