Het gesprek met de client is de kern van jouw werk als klantmanager en hét middel om cliënten te informeren, motiveren en activeren. Wat doe je als cliënten zich niet aan gemaakte afspraken houden of een afwachtende, passieve of ongemotiveerde houding lijken te hebben. Het activeren van deze cliënten kan moeilijk zijn en het is verleidelijk een meer sturende, controlerende of dwingende houding aan te nemen.
In deze eendaagse training leer je hoe je in gesprekken het gedrag van jouw cliënten kunt omdraaien van negatief naar positief, van passief naar actief. Je krijgt handvatten waarmee je cliënten kunt leren hoe ze zichzelf kunnen motiveren en aansturen.
Tijdens deze training van een dag ga je op verschillende manieren aan het werk met activerende gesprekvoering. Allereerst behandelen we de achterliggende theorie over motivatie en hoe je deze kunt triggeren. Ook besteden we aandacht aan weerstand: wat is het en hoe kun je die voorkomen en doorbreken. We besteden aandacht aan de basishouding en technieken die helpen om cliënten te activeren. Hiermee ga je ook oefenen in groepjes. Daarna bespreken we verschillende technieken zoals specifieke positieve feedback en reflectief luisteren. Je krijgt de kans hiermee te oefenen op verschillende manieren.
Na de training weet je meer over:
- Het begrip motivatie en waarom cliënten wel/niet in beweging komen
- Hoe je cliënten kunt motiveren en in beweging kunt krijgen
- Hoe specifieke positieve feedback en reflectief luisteren kan helpen de cliënt activeren.
Na deze training kun je makkelijker/efficiënter:
- Handvatten zoals reflectief luisteren en specifieke positieve feedback inzetten in een gesprek
- Een structuur in een gesprek aanbrengen en vooraf gestelde doelen behalen in een gesprek
- De cliënt bewegen om zelf tot actie over te gaan.
Inschrijven via website van de opleider
Vakbekwaam Uitvoering
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Handhaven
Vakbekwaam Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Vakbekwaam Evalueren
Vakbekwaam Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Rapporteren
Vakbekwaam Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Regisseren
Vakbekwaam Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Vakbekwaam Resultaatgericht
Niet van toepassing Zelfreflectie
Vakbekwaam Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Methodisch werken
Vakbekwaam Zelfstandigheid
Niet van toepassing Lerende houding
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Flexibiliteit