Administratief ondersteuner schuldhulpverlening

 

Als administratief medewerker schuldhulpverlening ben je de ondersteuner van de schuldhulpverlener. Je zorgt voor de juist invoer van gegevens in het systeem en voert de taken uit die noodzakelijk zijn voor de voortgang van het minnelijke schuldregelingstraject. Denk hierbij aan het invoeren van persoonsgegevens, inkomsten- en uitgaven gegevens en de schulden van cliënten. Ook het up-to-date houden van de contactgegevens van al de verschillende schuldeisers kan tot je taken behoren. Behalve het invoeren van gegevens ben je ook de persoon de correspondentie binnen het 120-dagen model beheert. Het versturen van de nodige brieven aan schuldeisers en cliënten en het verwerken van de antwoorden hierop.

De administratief medewerker is ook de persoon die de stukken opmaakt voor indienen van verzoeken bij de rechtbank. In deze cursus komt daarom ook aan bod welke verzoeken er zijn en aan welke vereisten deze moeten voldoen.

Wie ben je?

Je bent werkzaam of wilt aan de slag als administratief medewerker binnen de schuldhulpverlening.

Wat krijg je?

- Het proces van schuldhulpverlening.
- Het minnelijke traject en de administratieve taken.
- De schriftelijke communicatie in het minnelijke schuldregelingstraject.
- Telefonisch contact met cliënten en schuldeisers.
- De bijzondere positie van verschillende schuldeisers.
- Verzoeken dwangakkoord, moratorium en WSNP.
- Het lezen van specifieke stukken in het dossier.
- De hercontrole.

Leerdoelen

Wat leer je?

In dit werk heb je contact met deurwaarders, incassobureaus, schuldeisers en cliënten over het verloop van de schuldregeling processen. Je verwerkt de informatie uit deze contacten in de systemen en maakt dossiers aan. Om dit goed te kunnen doen leer je in deze cursus welke processen en hoe de trajecten er uit zien. Hoe je communiceert met de verschillende partijen en welke informatie daarvoor noodzakelijk is.
Je leert ook hoe verzoeken voor verschillende verzoekschriften voor de rechtbank opgesteld worden en krijgt inzicht in het doen van een hercontrole.
Met de informatie van deze cursus ben je in staat om de schuldhulpverleners administratief te ondersteunen van het begin tot het eind van een traject.

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Evalueren

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Uitvoering

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Rapporteren

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing Handhaven


Kennisgebieden

Niet van toepassing Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Niet van toepassing Zelfreflectie

Niet van toepassing Coachen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Niet van toepassing Methodisch werken

Niet van toepassing Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Flexibiliteit

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Regisseren

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Creativiteit

Niet van toepassing Lerende houding