Een goed advies is een advies dat uiteindelijk leidt tot gewenst resultaat en een tevreden opdrachtgever. Daarvoor is het nodig dat opdrachtgever en adviseur het in elk geval eens zijn geworden over de probleemdefinitie. De uiteindelijke tevredenheid van een opdrachtgever is van aanzienlijk meer aspecten afhankelijk dan alleen van de inhoudelijke juistheid van het advies. Goede, effectieve adviseurs kenmerken zich doordat zij een balans weten te hanteren tussen inhoudelijke inbreng en de procesmatige vertaling daarvan. En hoe vaak weet een opdrachtgever niet precies te formuleren wat het gewenste resultaat is of ligt de behoefte juist op een andere vlak dan het in eerste instantie gevraagde product.
In deze training verhogen de deelnemers hun effectiviteit door inzicht in technieken die de effectiviteit van hun advisering verhogen en de tevredenheid van hun opdrachtgever maximaal neer te zetten. Deelnemers leren interactief deze technieken toe te passen in hun eigen, dagelijkse praktijk.
Programma
In deze training adviesvaardigheden reflecteren deelnemers op hun eigen ervaringen, leren ze de vraag achter de vraag te ontdekken, vergroten hun inzicht in communicatie- en overtuigingstechnieken en scherpen hun vaardigheden aan. Het definitieve programma wordt gemaakt op basis van een intake met de deelnemers.
Inzicht
Het adviesgesprek: wat is de vraag achter de vraag. Analyse van de behoefte van de opdrachtgever
Hoe krijg ik ze mee? Effectiviteit als kenmerk van een goed advies
Diagnose-ontwerp-veranderen: fasen in het adviestraject
Verschillende manieren van adviseren: probleemoplossend, kader verruimend, ontwikkelend
Verandering: niveaus van verandering
Reflectie
Rol en positieverandering van de adviseur: opdrachtgever en het werken met ketenpartners
Discussie over ongevraagd advies, geweten en effectiviteit
Rol adviseur: welke verantwoordelijkheid heeft de adviseur t.o.v. management en bestuur
Techniek en vaardigheden
Oplossingsgericht adviseren: Interview- en gesprekstechnieken
Verantwoordelijkheid waar die hoort: de bal bij de ander houden, aapmanagement
Effectief adviseren: overtuigen zonder dwang en drang
Uitwisseling
Casusbespreking
Feedback
U werkt met een zelf ingebrachte casus. Het resultaat van deze training is, naast de verbetering van uw competenties, een uitgewerkte bruikbare casus voor uw dagelijkse praktijk.
Bijbehorende competenties
Inlevingsvermogen
Overtuigingskracht
Adviseren
Luisteren
Analyseren
Omgevingsbewust: veranderende omgeving
Resultaat
In deze training verhogen de deelnemers hun effectiviteit door inzicht in technieken die de effectiviteit van hun advisering verhogen en de tevredenheid van hun opdrachtgever maximaal neer te zetten. Deelnemers leren interactief deze technieken toe te passen in hun eigen, dagelijkse praktijk.
Inschrijven via website van de opleider
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Evalueren
Vakbekwaam Rapporteren
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Vakbekwaam Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Uitvoering
Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Vakbekwaam Integrale dienstverlening
Vakbekwaam Wet- en regelgeving
Vakbekwaam Begeleiding/vorm
Vakbekwaam Zelfstandigheid
Vakbekwaam Flexibiliteit
Vakbekwaam Organisatiesensitiveit
Vakbekwaam Integriteit
Vakbekwaam Plannen en organiseren
Vakbekwaam Resultaatgericht
Vakbekwaam Zelfreflectie
Vakbekwaam Inlevingsvermogen
Vakbekwaam Methodisch werken
Vakbekwaam Regisseren
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Vakbekwaam Lerende houding
Niet van toepassing Coachen
Vakbekwaam Creativiteit
Vakbekwaam Netwerken en samenwerken
Vakbekwaam Communiceren
Vakbekwaam Analytisch vermogen