Adviseren met impact

Een goed advies is een advies dat uiteindelijk leidt tot gewenst resultaat en een tevreden opdrachtgever. Daarvoor is het nodig dat opdrachtgever en adviseur het in elk geval eens zijn geworden over de probleemdefinitie. De uiteindelijke tevredenheid van een opdrachtgever is van aanzienlijk meer aspecten afhankelijk dan alleen van de inhoudelijke juistheid van het advies. Goede, effectieve adviseurs kenmerken zich doordat zij een balans weten te hanteren tussen inhoudelijke inbreng en de procesmatige vertaling daarvan. En hoe vaak weet een opdrachtgever niet precies te formuleren wat het gewenste resultaat is of ligt de behoefte juist op een andere vlak dan het in eerste instantie gevraagde product.

In deze training verhogen de deelnemers hun effectiviteit door inzicht in technieken die de effectiviteit van hun advisering verhogen en de tevredenheid van hun opdrachtgever maximaal neer te zetten. Deelnemers leren interactief deze technieken toe te passen in hun eigen, dagelijkse praktijk.

Programma
In deze training adviesvaardigheden reflecteren deelnemers op hun eigen ervaringen, leren ze de vraag achter de vraag te ontdekken, vergroten hun inzicht in communicatie- en overtuigingstechnieken en scherpen hun vaardigheden aan. Het definitieve programma wordt gemaakt op basis van een intake met de deelnemers.

Inzicht
Het adviesgesprek: wat is de vraag achter de vraag. Analyse van de behoefte van de opdrachtgever
Hoe krijg ik ze mee? Effectiviteit als kenmerk van een goed advies
Diagnose-ontwerp-veranderen: fasen in het adviestraject
Verschillende manieren van adviseren: probleemoplossend, kader verruimend, ontwikkelend
Verandering: niveaus van verandering

Reflectie
Rol en positieverandering van de adviseur: opdrachtgever en het werken met ketenpartners
Discussie over ongevraagd advies, geweten en effectiviteit
Rol adviseur: welke verantwoordelijkheid heeft de adviseur t.o.v. management en bestuur

Techniek en vaardigheden
Oplossingsgericht adviseren: Interview- en gesprekstechnieken
Verantwoordelijkheid waar die hoort: de bal bij de ander houden, aapmanagement
Effectief adviseren: overtuigen zonder dwang en drang

Uitwisseling
Casusbespreking
Feedback


U werkt met een zelf ingebrachte casus. Het resultaat van deze training is, naast de verbetering van uw competenties, een uitgewerkte bruikbare casus voor uw dagelijkse praktijk.

Bijbehorende competenties
Inlevingsvermogen
Overtuigingskracht
Adviseren
Luisteren
Analyseren
Omgevingsbewust: veranderende omgeving
Resultaat

Leerdoelen

In deze training verhogen de deelnemers hun effectiviteit door inzicht in technieken die de effectiviteit van hun advisering verhogen en de tevredenheid van hun opdrachtgever maximaal neer te zetten. Deelnemers leren interactief deze technieken toe te passen in hun eigen, dagelijkse praktijk.

 

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Handhaven

Niet van toepassing Evalueren

Vakbekwaam Rapporteren

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Vakbekwaam Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Uitvoering

Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek


Kennisgebieden

Vakbekwaam Integrale dienstverlening

Vakbekwaam Wet- en regelgeving

Vakbekwaam Begeleiding/vorm


Competenties

Vakbekwaam Zelfstandigheid

Vakbekwaam Flexibiliteit

Vakbekwaam Organisatiesensitiveit

Vakbekwaam Integriteit

Vakbekwaam Plannen en organiseren

Vakbekwaam Resultaatgericht

Vakbekwaam Zelfreflectie

Vakbekwaam Inlevingsvermogen

Vakbekwaam Methodisch werken

Vakbekwaam Regisseren

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Vakbekwaam Lerende houding

Niet van toepassing Coachen

Vakbekwaam Creativiteit

Vakbekwaam Netwerken en samenwerken

Vakbekwaam Communiceren

Vakbekwaam Analytisch vermogen