Afspreken en Aanspreken

Duidelijke, heldere en resultaatgerichte afspraken maken is nog niet zo eenvoudig. Dat leert de dagelijkse praktijk. Iemand aanspreken op gemaakte afspraken vraagt ook zo zijn eigen vaardigheden.

Goede effectieve communicatie is essentieel in uw werkzaamheden. Wanneer u merkt dat u in bepaalde situaties niet alles uitspreekt, niet doelgericht communiceert of dat u met bepaalde zaken blijft rondlopen is het goed om communicatief vaardiger te zijn. Hierbij is krachtige communicatie en persoonlijk leiderschap essentieel.

In deze interactieve workshop leert u onder andere verbaal en non-verbaal daadkrachtig te communiceren. Duidelijke, heldere en resultaatgerichte afspraken te maken en iemand ook aan te spreken op gemaakte afspraken. De workshop is praktisch van aard, u oefent veel met uw eigen praktijksituaties.

De onderwerpen die behandeld worden, zijn onder andere:
Gesprektechnieken (daadkracht, interpretatie, feedback, luisteren);
De 3-A methodiek: Afstemmen – Afspreken en Aanspreken op gedrag
Persoonlijk leiderschap / Zelfmanagement;
Verbale en non-verbale communicatie;
Cirkel van invloed en betrokkenheid;
Hoe verhogen we de interne efficiency;
Als leidinggevende goede afspraken met medewerkers maken;
Technieken bij het maken van goede afspraken;
Het verkrijgen van het volledige commitment van uw medewerkers;
Medewerkers aanspreken zonder de motivatie te schaden;
Persoonlijk actieplan.

Werkwijze
De training heeft een interactief karakter waarbij doen en handelen centraal staan. De verhouding theorie in relatie tot doen en handelen is 10% tot 90%. In een hoog tempo worden cases behandeld in combinatie met rollenspellen waarbij die rechtstreeks ontleend zijn aan de dagelijkse praktijk van uw organisatie.

 

Leerdoelen

In deze interactieve workshop leert u onder andere verbaal en non-verbaal daadkrachtig te communiceren. Duidelijke, heldere en resultaatgerichte afspraken te maken en iemand ook aan te spreken op gemaakte afspraken. De workshop is praktisch van aard, u oefent veel met uw eigen praktijksituaties.

Na deze training:

kunt u resultaatgerichte gesprekken voeren;
heeft u inzicht op uw eigen handelen in afspraken en aanspreken;
bent u in staat om op een goede manier feedback te geven;
herkent u het verschil tussen aanspreken en afrekenen;
herkent u de perceptieverschillen tussen leidinggevenden en medewerkers.

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Vakbekwaam Bewaken van afspraken

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Vakbekwaam Handhaven

Vakbekwaam Evalueren

Vakbekwaam Rapporteren

Vakbekwaam Afspreken van doel- en actiebepalingen

Vakbekwaam Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Vakbekwaam Uitvoering

Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek


Kennisgebieden

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving

Niet van toepassing Begeleiding/vorm


Competenties

Vakbekwaam Zelfstandigheid

Vakbekwaam Flexibiliteit

Vakbekwaam Organisatiesensitiveit

Vakbekwaam Integriteit

Vakbekwaam Plannen en organiseren

Vakbekwaam Resultaatgericht

Vakbekwaam Zelfreflectie

Vakbekwaam Inlevingsvermogen

Vakbekwaam Methodisch werken

Vakbekwaam Regisseren

Vakbekwaam Evalueren en aanpassen

Vakbekwaam Lerende houding

Niet van toepassing Coachen

Vakbekwaam Creativiteit

Vakbekwaam Netwerken en samenwerken

Vakbekwaam Communiceren

Vakbekwaam Analytisch vermogen