Duidelijke, heldere en resultaatgerichte afspraken maken is nog niet zo eenvoudig. Dat leert de dagelijkse praktijk. Iemand aanspreken op gemaakte afspraken vraagt ook zo zijn eigen vaardigheden.
Goede effectieve communicatie is essentieel in uw werkzaamheden. Wanneer u merkt dat u in bepaalde situaties niet alles uitspreekt, niet doelgericht communiceert of dat u met bepaalde zaken blijft rondlopen is het goed om communicatief vaardiger te zijn. Hierbij is krachtige communicatie en persoonlijk leiderschap essentieel.
In deze interactieve workshop leert u onder andere verbaal en non-verbaal daadkrachtig te communiceren. Duidelijke, heldere en resultaatgerichte afspraken te maken en iemand ook aan te spreken op gemaakte afspraken. De workshop is praktisch van aard, u oefent veel met uw eigen praktijksituaties.
De onderwerpen die behandeld worden, zijn onder andere:
Gesprektechnieken (daadkracht, interpretatie, feedback, luisteren);
De 3-A methodiek: Afstemmen – Afspreken en Aanspreken op gedrag
Persoonlijk leiderschap / Zelfmanagement;
Verbale en non-verbale communicatie;
Cirkel van invloed en betrokkenheid;
Hoe verhogen we de interne efficiency;
Als leidinggevende goede afspraken met medewerkers maken;
Technieken bij het maken van goede afspraken;
Het verkrijgen van het volledige commitment van uw medewerkers;
Medewerkers aanspreken zonder de motivatie te schaden;
Persoonlijk actieplan.
Werkwijze
De training heeft een interactief karakter waarbij doen en handelen centraal staan. De verhouding theorie in relatie tot doen en handelen is 10% tot 90%. In een hoog tempo worden cases behandeld in combinatie met rollenspellen waarbij die rechtstreeks ontleend zijn aan de dagelijkse praktijk van uw organisatie.
In deze interactieve workshop leert u onder andere verbaal en non-verbaal daadkrachtig te communiceren. Duidelijke, heldere en resultaatgerichte afspraken te maken en iemand ook aan te spreken op gemaakte afspraken. De workshop is praktisch van aard, u oefent veel met uw eigen praktijksituaties.
Na deze training:
kunt u resultaatgerichte gesprekken voeren;
heeft u inzicht op uw eigen handelen in afspraken en aanspreken;
bent u in staat om op een goede manier feedback te geven;
herkent u het verschil tussen aanspreken en afrekenen;
herkent u de perceptieverschillen tussen leidinggevenden en medewerkers.
Vakbekwaam Bewaken van afspraken
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Vakbekwaam Handhaven
Vakbekwaam Evalueren
Vakbekwaam Rapporteren
Vakbekwaam Afspreken van doel- en actiebepalingen
Vakbekwaam Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Vakbekwaam Uitvoering
Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Vakbekwaam Zelfstandigheid
Vakbekwaam Flexibiliteit
Vakbekwaam Organisatiesensitiveit
Vakbekwaam Integriteit
Vakbekwaam Plannen en organiseren
Vakbekwaam Resultaatgericht
Vakbekwaam Zelfreflectie
Vakbekwaam Inlevingsvermogen
Vakbekwaam Methodisch werken
Vakbekwaam Regisseren
Vakbekwaam Evalueren en aanpassen
Vakbekwaam Lerende houding
Niet van toepassing Coachen
Vakbekwaam Creativiteit
Vakbekwaam Netwerken en samenwerken
Vakbekwaam Communiceren
Vakbekwaam Analytisch vermogen