Basiskennis bestuursrecht; het fundament voor een professionele uitoefening van uw vak!
De Algemene wet bestuursrecht (Awb) vormt al sinds 1994 het fundament onder het totale bestuursrecht in Nederland en geldt daarom als belangrijkste basiswet voor het overheidshandelen. Iedere medewerker bij de overheid komt in meer of mindere mate met deze wet in aanraking.
Het is daarom van wezenlijk belang dat deze medewerker beschikt over voldoende basiskennis van de Awb. Het niet of niet juist toepassen van deze wet kan namelijk verstrekkende gevolgen hebben voor uw organisatie. Denk bijvoorbeeld aan extra inzet en kosten van medewerkers, bezwaarschriften, klachten, schadeclaims, het verbeuren van dwangsommen, kostbare vertragingen bij de realisering van plannen en projecten, maar ook het niet realiseren van beleidsdoelstellingen en het oplopen van imagoschade.
Uitgangspunten
Iedere medewerker bij de overheid moet beschikken over voldoende basiskennis van de Awb. Tijdens de cursus zullen de belangrijkste onderwerpen uit deze wet de revue passeren. Daarbij gaat het niet alleen om een goed begrip van de inhoud, maar vooral ook de betekenis ervan voor de overheidspraktijk van alledag.
Daarbij gelden de volgende uitgangspunten:
De deelnemers bewust maken van de juridische omgeving waarin zij dagelijks werkzaam zijn en de risico’s die zich daarbij kunnen voordoen;
Het schetsen van de impact van de Awb op de praktijk van alledag, praktisch toepasbaar;
Het behandelen van op de praktijk toegespitste vraagstukken, casussen, voorbeelden en jurisprudentie;
Een interactieve en persoonlijke methodiek, dat wil zeggen geen hoorcollege, maar actief meedenken en meedoen.
Programma
Op interactieve wijze komen de volgende onderwerpen aan bod:
Achtergronden, systematiek en opbouw van de Algemene wet bestuursrecht en de relatie met andere wetten
De kernbegrippen in de Awb: bestuursorgaan, belanghebbende en besluit
De betekenis van deze begrippen
Hoe komt een ‘goed besluit’ tot stand?
Wat zijn de risico’s van niet goede, of juridisch gezegd: onrechtmatige besluiten?
De algemene beginselen van behoorlijk bestuur. O.a. zorgvuldigheid, belangenafweging en motivering
Het op tijd nemen van een besluit en de gevolgen van termijnoverschrijding
De bekendmaking en mededeling van besluiten
Bevoegdheden: attributie, delegatie en mandaat
Wat zijn de gevolgen van een onbevoegd genomen besluit?
Rechtsbescherming bij besluiten (bezwaar en beroep)
Klachtrecht
Resultaat
Na deze cursus heeft u inzicht in de belangrijkste toepassingen van de Awb binnen de eigen werkpraktijk en bent u in staat om de verkregen inzichten en vaardigheden in praktijk te brengen: u herkent binnen de eigen werkpraktijk tijdig eventuele risico’s en weet in voorkomende situaties een specialist in te schakelen.
Inschrijven via website van de opleider
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Rapporteren
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Vakbekwaam Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Vakbekwaam Uitvoering
Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Vakbekwaam Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Vakbekwaam Zelfstandigheid
Niet van toepassing Flexibiliteit
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Vakbekwaam Integriteit
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Vakbekwaam Resultaatgericht
Niet van toepassing Zelfreflectie
Niet van toepassing Inlevingsvermogen
Vakbekwaam Methodisch werken
Niet van toepassing Regisseren
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Vakbekwaam Lerende houding
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Vakbekwaam Communiceren
Vakbekwaam Analytisch vermogen