Basiscursus budgetbeheer

Soms is iemand (tijdelijk) niet in staat om zijn financiën te beheren, of is het noodzakelijk om de financiën op korte termijn te stabiliseren. Op die momenten is budgetbeheer een uitkomst. Budgetbeheer geeft rust en stabiliteit waardoor een deel van de stress die door het hebben van schulden ontstaat, kan worden weggenomen. Dit geeft mensen de kans om zich te focussen op het oplossen van hun problemen. Budgetbeheer kan sneller ingezet worden dan beschermingsbewind en is in bepaalde gevallen net zo doeltreffend. Mits het juist wordt uitgevoerd natuurlijk. Tijdens de Basiscursus budgetbeheer krijg je de theoretische basis die daarvoor nodig is.

Wie ben je?

Je wilt graag een goede basis voor het uitvoeren van budgetbeheer. Je bent al werkzaam als budgetbeheerder of hebt interesse om dit te gaan doen, bijvoorbeeld als specialist of als onderdeel van je werk als schuldhulpverlener of beschermingsbewindvoerder.

Wat krijg je?

Dag 1:

-  Vormen van budgetbeheer;
- soorten inkomsten en uitgaven;
- noodzakelijke reserveringen;
- jaar- en maandplannen voor het budget.

Dag 2:

- Het betaalplan;
- prioriteiten stellen;
- afspraken maken met cliënten;
- afbouwen budgetbeheer.

Leerdoelen

Wat leer je?

Je leert welke informatie je nodig hebt om budgetbeheer goed uit te kunnen voeren, waar je informatie vandaan haalt en hoe je het ordent. Met deze informatie leer je een budgetplan te maken. Dit gaat in overleg met de cliënt, dus je leert ook hoe je met je cliënt afspraken maakt over het budget. Verder leer je hoe je van een jaar- naar een maandplan werkt, welke reserveringen noodzakelijk zijn en hoe betalingen worden gedaan.

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Evalueren

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Uitvoering

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Rapporteren

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing Handhaven


Kennisgebieden

Niet van toepassing Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Niet van toepassing Zelfreflectie

Niet van toepassing Coachen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Niet van toepassing Methodisch werken

Niet van toepassing Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Flexibiliteit

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Regisseren

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Creativiteit

Niet van toepassing Lerende houding