Tijdens deze basiscursus nemen we u mee door de actualiteiten en basis van de Participatiewet gericht op werk. Er zijn zo veel ontwikkelingen, dwarsverbanden, het één heeft met het ander te maken, er zijn en komen nog de nodige wijzigingen en bovendien zijn de gemeenten zelf aan zet!
Tijdens deze cursus wordt u meegenomen in de beschikbare instrumenten, wij laten de dwarsverbanden zien en u kunt ervaringen delen. Belangrijkste doel van de Participatiewet is het voorkomen van de instroom, realiseren van uitstroom en dat voor een bredere doelgroep. Ga er maar aan staan!
Instap E-Learning “Hoe werkt de gemeente”
Participatiewet (3 dagen) - Doelmatigheid
De kern van deze opleiding is de Participatiewet. Naast de theoretische kant van de Participatiewet ligt de nadruk van deze module vooral op de toepasbaarheid in de praktijk. Hierdoor kunt u het geleerde meteen toepassen in uw werk.
Onderwerpen die aan bod komen:
Motiverende gesprekstechnieken (2 dagen)
“Het intern motiveren van de klant tot blijvende gedragsverandering”
Eén van de belangrijkste pijlers van de kanteling is dat gemeente en inwoners samen verantwoordelijk zijn voor het zoeken naar oplossingen voor problemen. Eigen verantwoordelijkheid en het versterken van zelfredzaamheid zijn hierbij erg belangrijk.
Motiverende gespreksvoering (MG) helpt hierbij. Er wordt uit gegaan van de kracht van de burger zelf om te bepalen welke keuze hij of zij maakt in zijn leven. Met deze techniek wordt de motivatie van burgers (op allerlei gebied) geëxploreerd en vergroot. Er wordt immers verwacht dat de burger anders tegen dingen aankijkt en dat vereist soms een gedragsverandering. MG helpt bij het ontstaan van commitment om de gewenste gedragsverandering te realiseren. Op die manier wordt de aanpak iets van de burger zelf in plaats van het aangeleverd krijgen van een pasklare oplossing.
Doel van de trainingsdagen is om de klant in zijn kracht te zetten, uitstroom te vergroten en de klant (zonder dwang) te activeren. De tijd van ontzorgen laten we definitief achter ons en de eigen verantwoordelijkheid van de klant staat nu centraal.
Daarbij rijst de vraag, wat vraagt dat van mij als klantmanager (attitude, insteek, gespreksvoering)? Wat betekent eigen kracht en zelfredzaamheid? (Hoe inspireer je de klant, denk in mogelijkheden maar ook het aanspreken op verplichtingen). Wanneer kan/moet ik op mijn handen blijven zitten?
Hoe voer je deze gesprekken op een goede manier? De gespreksvoerder moet goed op de hoogte zijn van het aanbod en relevante wetgeving. Daarnaast moet het gesprek de vraag voldoende verhelderen, om tot een passende, acceptabele oplossing te komen. De rol van degene die voor de gemeente het gesprek voert, is veel meer die van de gids naar activering, dan die van de poortwachter naar voorzieningen. Niet meer (alleen) "zorgen voor", maar vooral "zorgen dat".
Dat valt nog niet mee. Zelfs wanneer aan deze vereiste vaardigheden wordt voldaan, lukt het niet altijd. De oorzaak hiervan ligt soms op het gebied van (gespreks-)vaardigheden maar zeker zo vaak op het vlak van overtuigingen. Wanneer gespreksvoerders niet overtuigd zijn van nut en noodzaak van de rol die zij moeten vervullen, worden vaardigheden ook niet effectief ingezet.
Onze unieke opzet
De opleiding die wij aanbieden zet naast het versterken van vaardigheden daarom ook in op het aanspreken van overtuigingen. Wat betekent de participatiesamenleving concreet voor de rol van de gemeente. Wat kunnen medewerkers met noties als "meer met minder" en "eigen kracht"? Hoe kijken deelnemers aan tegen maatschappelijke en individuele verantwoordelijkheid? Hoe kunnen we vormgeven aan een verschuiving van hulpverlenen naar activeren? En hoe passen we dat effectief toe in onze klantgesprekken?
Resultaat
Door de combinatie van motiverende gesprekstechnieken en het aanspreken van overtuigingen zijn (en voelen) medewerkers zich aanmerkelijk beter uitgerust op het gesprek teneinde de klant te activeren en de uitstroom te vergroten.
Programma dag 1
Toetsing
Deze opleiding kan worden afgesloten met een integrale, schriftelijke eindtoets. Wie de gehele opleiding heeft gevolgd én voldoende resultaat heeft behaald voor de eindtoets, ontvangt het Certificaat Basisopleiding Klantmanager Werk.
Tijdens deze cursus wordt u meegenomen in de beschikbare instrumenten, wij laten de dwarsverbanden zien en u kunt ervaringen delen. Belangrijkste doel van de Participatiewet is het voorkomen van de instroom, realiseren van uitstroom en dat voor een bredere doelgroep. Ga er maar aan staan!
Resultaat Motiverende gesprekstechnieken
U bent bekend met MG; achtergronden en technieken
U bent in staat een technieken en methoden MG toe te passen
U kunt een praktische vertaalslag naar de eigen praktijk maken
U bent bewust van uw eigen manier van MG; zowel sterktes als ontwikkelpunten
U hebt extra bagage in uw rugzak om effectiever te communiceren
U bent in staat burgers te motiveren om eigenaar te worden van eigen vragen/problemen
U bent in staat bezwaren/weerstand te herkennen en deze te verminderen
U hebt uw eigen doelen gehaald en ontwikkelpunten zijn veranderd in aandachtspunten
U bent in staat om, samen met uw collega’s, opgedane kennis levend te houden en via feedback steeds verder te ontwikkelen
Basis Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Basis Uitvoering
Basis Het voeren van een intakegesprek
Basis In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Basis Rapporteren
Basis Afspreken van doel- en actiebepalingen
Basis Bewaken van afspraken
Basis Handhaven
Basis Evalueren
Basis Eigen deskundigheid bevorderen
Basis Integrale dienstverlening
Basis Wet- en regelgeving
Basis Begeleiding/vorm
Basis Lerende houding
Basis Zelfstandigheid
Basis Zelfreflectie
Basis Inlevingsvermogen
Basis Resultaatgericht
Basis Netwerken en samenwerken
Basis Analytisch vermogen
Basis Flexibiliteit
Basis Methodisch werken
Basis Plannen en organiseren
Basis Creativiteit
Basis Evalueren en aanpassen
Basis Organisatiesensitiveit
Basis Communiceren
Basis Integriteit
Basis Regisseren
Basis Coachen