Een complete beroepsopleiding, actueel en praktijkgericht
De klantmanager Inkomen is binnen het sociaal domein dé “spin in het web”. Je moet het recht op uitkering vaststellen, op de hoogte zijn van wettelijke regelingen, scherp zijn op voorliggende voorzieningen en de actuele jurisprudentie kennen. Je bent tevens verantwoordelijk voor het beheer van een (vaak) aanzienlijke caseload met cliënten met een zeer diverse (multiculturele) achtergrond.
Waarom deze opleiding?
Deze unieke basisopleiding is gericht op het wetstechnische inkomensdeel en de vaardigheden waarover de klantmanager Inkomen moet beschikken. Als professioneel klantmanager Inkomen kun je niet namelijk alléén teren op kennis óf op vaardigheden. Professionele scholing en training op beide terreinen is noodzakelijk.
Je bent gedurende je cliëntcontacten steeds je eigen instrument. Het is dus van groot belang dat je niet alleen wetstechnisch goed op de hoogte bent maar ook in staat bent om op een constructieve en resultaatgerichte wijze de werkrelatie aan te gaan met de cliënt.
De opleiding start medio april 2018 en duurt tot oktober 2018. De actuele data worden z.s.m. bekend gemaakt.
Tijdens het kennisdeel leer je:
-je bewust van de kenmerken van de specifieke doelgroepen en wat dat in hun rol betekent
-alle benodigde basiskennis ten aanzien van de Participatiewet en haar relatie met de gemeentelijke verordeningen;
-alle actualiteiten (jurisprudentie) die voor jou als klantmanager van belang zijn;
-alles over inkomstenverrekening, uitkeringsberekeningen- en systematiek;
-alles rondom herzien, terugvorderen, verhaal, inkomens- en vermogenskwesties;
-hoe een gemeente is opgebouwd en als lokaal bestuur functioneert; wie zijn de in- en externe ketenpartners en wat betekent dat voor de klantmanager?;
-de uitgangspunten van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de vertaling daarvan naar de praktijk van de klantmanager.
Tijdens het vaardighedendeel leer je:
-in heldere taal schrijven. Je schrijft praktijkgerichte casuïstiek uit in heldere rapportages en beschikkingen, rekening houdend met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur;
-op basis van Motiverende Gespreksvoering de werkrelatie met je cliënt aan te gaan;
effectief omgaan met weerstand en agressie tijdens lastige cliëntgesprekken;
-reflecteren op je eigen houding en gedrag én het effect daarvan op de ander;
structuur aanbrengen in je gesprek (aanvang/tijdens/afronding).
De opleiding beantwoord voornamelijk aan de kennisgebieden die gericht zijn op het wetstechnisch en handhavingsdeel. De vaardigheden die centraal zijn gericht op zelfstandig op dit vlak je weg weten te vinden binnen het politiek-sociaalmaatschappelijke speelveld en kunnen inspelen op verschillende ontwikkelingen, rollen en belangen daarbinnen.
Inschrijven via website van de opleiderVakbekwaam Uitvoering
Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen
Vakbekwaam Het voeren van een intakegesprek
Vakvolwassen Bewaken van afspraken
Vakbekwaam Afspreken van doel- en actiebepalingen
Vakbekwaam Evalueren
Vakbekwaam In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Vakbekwaam Handhaven
Vakbekwaam Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Vakbekwaam Rapporteren
Vakbekwaam Integrale dienstverlening
Vakbekwaam Begeleiding/vorm
Vakbekwaam Wet- en regelgeving
Vakbekwaam Inlevingsvermogen
Vakbekwaam Communiceren
Vakbekwaam Analytisch vermogen
Vakbekwaam Creativiteit
Vakbekwaam Regisseren
Vakbekwaam Evalueren en aanpassen
Vakbekwaam Netwerken en samenwerken
Vakvolwassen Resultaatgericht
Vakbekwaam Lerende houding
Vakbekwaam Organisatiesensitiveit
Vakbekwaam Flexibiliteit
Vakbekwaam Zelfstandigheid
Vakbekwaam Zelfreflectie
Vakbekwaam Methodisch werken
Vakvolwassen Plannen en organiseren
Vakbekwaam Integriteit
Vakbekwaam Coachen