Borging van duurzame plaatsing

Wie heeft het niet meegemaakt? Je zit nog na te genieten van de plaatsing van een cliënt bij een werkgever en hebt er alle vertrouwen in dat het een goede match is. En toch blijkt het na een paar weken toch niet te werken. De werkgever raakt gefrustreerd en is teleurgesteld in het functioneren van de cliënt. Of de cliënt geeft aan het toch niet te kunnen bolwerken bij de werkgever. Een vervelende situaties waarbij je het risico loopt dat je zowel bij de werkgever als de cliënt verder van huis bent dan voor de plaatsing.

Dus hoe borg je dat een plaatsing bij een werkgever ook beklijft? In deze training gaan we aan de slag met het signaleren van kritische succesfactoren èn afbreukrisico’s voor duurzame plaatsing. We kijken vanuit de perspectieven van de werkgever en de cliënt. En hoe je verwachtingen van beide kan managen zonder dat dit demotiverend werkt. We kijken naar jouw rol in het borgen van de duurzaamheid van de plaatsing. Wat kun je doen om de succesfactoren sterk in te zetten en de afbreukrisico’s te voorkomen? En hoe kun je daar de werkgever en de cliënt optimaal in ondersteunen?

De training bestaat uit een combinatie van korte theoretische inleidingen, videoanalyses, brainstorms en discussies, korte oefeningen, bespreken van praktijksituaties en rollenspellen. In de training bespreken we een aantal modellen die we vervolgens vertalen naar de praktijk. Je oefent met technieken en veel voorkomende valkuilen en lastige situaties.

Leerdoelen

Na deze training weet je meer over:

·         Kritische succesfactoren èn afbreukrisico’s voor duurzame plaatsing

·         Verbindende factoren tussen prioriteiten van werkgevers en cliënten

·         Jouw mogelijkheden om een duurzame plaatsing te borgen.

 

Na deze training kun je beter/effectiever:

·         Kritische succesfactoren èn afbreukrisico’s signaleren

·         Verwachtingen van werkgever en cliënt managen

·         Werkgever en cliënt ondersteunen in duurzame plaatsing.

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Niet van toepassing Uitvoering

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Handhaven

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Vakbekwaam Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Vakbekwaam Evalueren

Vakbekwaam Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Rapporteren


Kennisgebieden

Vakbekwaam Begeleiding/vorm

Vakbekwaam Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Niet van toepassing Coachen

Vakbekwaam Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Regisseren

Vakbekwaam Communiceren

Vakbekwaam Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Niet van toepassing Zelfreflectie

Vakbekwaam Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Methodisch werken

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Niet van toepassing Lerende houding

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Creativiteit

Vakbekwaam Flexibiliteit