Cliëntondersteuning

Clientondersteuning; hoe doen we dat?

In de Wmo 2015 staat dat gemeenten verplicht zijn om cliëntondersteuning als kosteloze algemene voorziening te organiseren voor alle (groepen) burgers. 
Cliëntondersteuning wordt hierbij als volgt omschreven: ‘Onafhankelijke ondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen.’ 
Iedere gemeente heeft de keuze hoe zij de kosteloze cliëntondersteuning organiseren voor hun inwoners. Veel ouderenbonden zijn gestart met het opleiden van cliëntondersteuners om hun doelgroep zo goed mogelijk en kosteloos te ondersteunen. 


Programma 
Van Wet voorzieningen gehandicapten naar Wmo 2015 
Maatschappelijke ondersteuning 
Maatwerkvoorziening 
Het proces van aanmelding tot en met beschikking maatwerkvoorziening 
Het onderzoek 
Verantwoordelijkheidsverdeling en afbakening 
Positioneren als cliëntondersteuner 
Koppeling theorie aan praktijk 
Oefenen met positioneren 
Hulpmiddelen voor cliëntondersteuning 


Voor het volgen van de training wordt aangeraden om de lokale verordening en beleidsregels Wmo van uw gemeente mee te nemen, zodat u vragen tijdens de training kunt inbrengen. 

Leerdoelen

De deelnemers: 
leren de kaders van de Wmo 2015 
hebben inzicht in de rol van de cliëntondersteuner 
weten hoe het proces van aanmelding tot levering bepaald is 
hebben inzicht hoe zij kunnen ondersteunen bij een persoonlijk plan 
verwerven actuele ontwikkelingen en inzichten 
krijgen voldoende ruimte om eigen vragen en voorbeelden in te brengen 
oefenen aan de hand van casusvoorbeelden 

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Basis Bewaken van afspraken

Basis Handhaven

Basis Evalueren

Basis Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Basis Afspreken van doel- en actiebepalingen

Basis Rapporteren

Basis Uitvoering

Basis In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Basis Eigen deskundigheid bevorderen

Basis Het voeren van een intakegesprek


Kennisgebieden

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Basis Wet- en regelgeving

Basis Begeleiding/vorm


Competenties

Basis Zelfstandigheid

Basis Flexibiliteit

Basis Lerende houding

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Basis Integriteit

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Resultaatgericht

Basis Zelfreflectie

Basis Inlevingsvermogen

Basis Regisseren

Basis Evalueren en aanpassen

Basis Methodisch werken

Basis Coachen

Basis Creativiteit

Basis Netwerken en samenwerken

Basis Communiceren

Basis Analytisch vermogen