Clientondersteuning; hoe doen we dat?
In de Wmo 2015 staat dat gemeenten verplicht zijn om cliëntondersteuning als kosteloze algemene voorziening te organiseren voor alle (groepen) burgers.
Cliëntondersteuning wordt hierbij als volgt omschreven: ‘Onafhankelijke ondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen.’
Iedere gemeente heeft de keuze hoe zij de kosteloze cliëntondersteuning organiseren voor hun inwoners. Veel ouderenbonden zijn gestart met het opleiden van cliëntondersteuners om hun doelgroep zo goed mogelijk en kosteloos te ondersteunen.
Programma
Van Wet voorzieningen gehandicapten naar Wmo 2015
Maatschappelijke ondersteuning
Maatwerkvoorziening
Het proces van aanmelding tot en met beschikking maatwerkvoorziening
Het onderzoek
Verantwoordelijkheidsverdeling en afbakening
Positioneren als cliëntondersteuner
Koppeling theorie aan praktijk
Oefenen met positioneren
Hulpmiddelen voor cliëntondersteuning
Voor het volgen van de training wordt aangeraden om de lokale verordening en beleidsregels Wmo van uw gemeente mee te nemen, zodat u vragen tijdens de training kunt inbrengen.
De deelnemers:
leren de kaders van de Wmo 2015
hebben inzicht in de rol van de cliëntondersteuner
weten hoe het proces van aanmelding tot levering bepaald is
hebben inzicht hoe zij kunnen ondersteunen bij een persoonlijk plan
verwerven actuele ontwikkelingen en inzichten
krijgen voldoende ruimte om eigen vragen en voorbeelden in te brengen
oefenen aan de hand van casusvoorbeelden
Basis Bewaken van afspraken
Basis Handhaven
Basis Evalueren
Basis Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Basis Afspreken van doel- en actiebepalingen
Basis Rapporteren
Basis Uitvoering
Basis In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Basis Eigen deskundigheid bevorderen
Basis Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Basis Wet- en regelgeving
Basis Begeleiding/vorm
Basis Zelfstandigheid
Basis Flexibiliteit
Basis Lerende houding
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Basis Integriteit
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Resultaatgericht
Basis Zelfreflectie
Basis Inlevingsvermogen
Basis Regisseren
Basis Evalueren en aanpassen
Basis Methodisch werken
Basis Coachen
Basis Creativiteit
Basis Netwerken en samenwerken
Basis Communiceren
Basis Analytisch vermogen