Soms zegt een klant niet wat hij voelt of denkt en doet hij niet wat hij zegt. Op zo’n moment lijkt het klantcontact gefrustreerd zonder dat er een concreet probleem aanwijsbaar is; een soort onwenselijke onderstroom onder de communicatie. Omdat de klant zich meestal niet bewust is van zijn aandeel in de situatie kan hij er niet effectief op aangesproken worden. Iedere poging dat wel te doen kan tot onplezierige en soms zelfs heftige situaties leiden.
Als professional kun je een dergelijke impasse soepel en tijdig doorbreken. Daarvoor is het nodig de aanwezigheid en de aard van de onderstroom te (h)erkennen, op basis waarvan de juiste aanpak gekozen kan worden, terug richting effectieve communicatie.
In deze training maak je kennis met de herkomst van onderstromen, leer je herkennen hoe ze zich manifesteren en krijg je praktische handreikingen hoe ermee om te gaan. Theorie en praktische oefening gaan hand in hand zodat je ervaart hoe nieuwe inzichten toegepast kunnen worden. Er is ruimte om eigen ervaringen en vragen in te brengen.
De theorie in de training wordt laagdrempelig gepresenteerd. Als geheugensteuntje wordt een begrippenkaart aangereikt.
Data voor de incompany training is in overleg.
Na de training weet je meer over:
Na de training kun je:
Vakbekwaam In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Vakbekwaam Uitvoering
Niet van toepassing Rapporteren
Vakbekwaam Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Vakbekwaam Begeleiding/vorm
Vakbekwaam Creativiteit
Vakbekwaam Coachen
Vakbekwaam Zelfreflectie
Vakbekwaam Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Vakbekwaam Lerende houding
Vakbekwaam Analytisch vermogen
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Vakbekwaam Integriteit
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Vakbekwaam Flexibiliteit
Niet van toepassing Regisseren
Vakbekwaam Communiceren