Communiceren over sancties en meldplicht

Een onderdeel van het werken met clienten is het handhaven van wet- en regelgeving. In het contact met cliënten kan het dus voorkomen dat je sancties moet opleggen. Hoe communiceer je hierover, terwijl je tegelijkertijd een (vertrouwens-)band probeert op te bouwen? Hoe ga je om met vragen en frustraties rondom sancties?

In deze eendaagse training gaan we specifiek in op het communiceren over sancties en meldplicht. Je leert op heldere wijze jouw rol en verantwoordelijkheden toe te lichten en sancties op te leggen. We gaan in op veel voorkomende vragen van clienten en hoe je deze zorgvuldig en duidelijk kunt beantwoorden. 

De training bestaat uit een combinatie van korte theoretische inleidingen, videoanalyses, brainstorms en discussies, korte oefeningen, bespreken van praktijksituaties en rollenspellen. Je verkent met de andere deelnemers wat het lastig maakt om te communiceren over sancties en meldplicht. Je krijgt concrete handvatten om cliënten te informeren over deze onderwerpen en verantwoordelijkheden en gaat oefenen met lastige situaties (vragen en frustraties van cliënten).

Leerdoelen

Na deze training weet je meer over:

-       Manieren voor effectieve communicatie over sancties

-       Veel voorkomende valkuilen rondom communicatie over sancties

-       Veel voorkomende vragen en uitingen van frustraties van clienten en manieren om daar mee om te gaan.

 

Na deze training kun je makkelijker/efficiënter:

-       Clienten informeren over jouw verantwoordelijkheden in het handhaven van wet- en regelgeving

-       Clienten bewust maken van de effecten van eigen keuzes

-       Communiceren over sancties om zo het gedrag van cliënten te beïnvloeden

-       Vragen beantwoorden over sancties

-       Je eigen positie bepalen ten opzichte van sancties en meldplicht

-       Omgaan met emoties en weerstand van clienten over sancties en verplichtingen.

 

 

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Niet van toepassing Uitvoering

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen

Vakbekwaam Handhaven

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Vakbekwaam Evalueren

Vakbekwaam Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Rapporteren


Kennisgebieden

Vakbekwaam Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Niet van toepassing Coachen

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Regisseren

Vakbekwaam Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Niet van toepassing Zelfreflectie

Vakbekwaam Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Methodisch werken

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Niet van toepassing Lerende houding

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Vakbekwaam Integriteit

Niet van toepassing Creativiteit

Niet van toepassing Flexibiliteit