Een onderdeel van het werken met clienten is het handhaven van wet- en regelgeving. In het contact met cliënten kan het dus voorkomen dat je sancties moet opleggen. Hoe communiceer je hierover, terwijl je tegelijkertijd een (vertrouwens-)band probeert op te bouwen? Hoe ga je om met vragen en frustraties rondom sancties?
In deze eendaagse training gaan we specifiek in op het communiceren over sancties en meldplicht. Je leert op heldere wijze jouw rol en verantwoordelijkheden toe te lichten en sancties op te leggen. We gaan in op veel voorkomende vragen van clienten en hoe je deze zorgvuldig en duidelijk kunt beantwoorden.
De training bestaat uit een combinatie van korte theoretische inleidingen, videoanalyses, brainstorms en discussies, korte oefeningen, bespreken van praktijksituaties en rollenspellen. Je verkent met de andere deelnemers wat het lastig maakt om te communiceren over sancties en meldplicht. Je krijgt concrete handvatten om cliënten te informeren over deze onderwerpen en verantwoordelijkheden en gaat oefenen met lastige situaties (vragen en frustraties van cliënten).
Na deze training weet je meer over:
- Manieren voor effectieve communicatie over sancties
- Veel voorkomende valkuilen rondom communicatie over sancties
- Veel voorkomende vragen en uitingen van frustraties van clienten en manieren om daar mee om te gaan.
Na deze training kun je makkelijker/efficiënter:
- Clienten informeren over jouw verantwoordelijkheden in het handhaven van wet- en regelgeving
- Clienten bewust maken van de effecten van eigen keuzes
- Communiceren over sancties om zo het gedrag van cliënten te beïnvloeden
- Vragen beantwoorden over sancties
- Je eigen positie bepalen ten opzichte van sancties en meldplicht
- Omgaan met emoties en weerstand van clienten over sancties en verplichtingen.
Inschrijven via website van de opleider
Niet van toepassing Uitvoering
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Vakbekwaam Handhaven
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Vakbekwaam Evalueren
Vakbekwaam Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Rapporteren
Vakbekwaam Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Regisseren
Vakbekwaam Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Zelfreflectie
Vakbekwaam Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Lerende houding
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Vakbekwaam Integriteit
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Flexibiliteit