Sinds 1 januari 2015 hebben gemeenten de taak om invulling te geven aan de banenafspraak. Die houdt in dat er in 2026 in totaal 125.000 extra banen op de reguliere arbeidsmarkt zijn gerealiseerd voor personen met een arbeidsbeperking. Om dit te halen zal de overheid zich, samen met werkgevers, in moeten spannen. Dit zal veelal gedaan worden door te plaatsen in de al bestaande functies bij de werkgever. In 5% van de gevallen past een persoon met een arbeidsbeperking echter niet binnen een bestaande functie op de arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld omdat de persoon door zijn beperking niet alle taken van de standaardfunctie uit kan voeren. Dit lijkt een laag percentage te zijn, maar door de omvang van de banenafspraak hebben we het hier wel over een groep van meer dan 6.000 personen.
Als deze personen niet passen binnen de reguliere functies op de arbeidsmarkt, dan ligt de oplossing in het passend maken van de functie voor de persoon met de arbeidsbeperking. Hier kan het principe van functiecreatie voor gebruikt worden. Er zijn verschillende vormen voor die alle zullen worden behandeld in deze cursus. Door middel van het toepassen van functiecreatie is men minder afhankelijk van het standaardaanbod van werkgevers. Door creatiever te denken, heeft een professional op het gebied van arbeidsre-integratie meer mogelijkheden in het naar werk begeleiden van personen met een arbeidsbeperking. Om tot functiecreatie te komen moet er een onderzoek gedaan worden bij de werkgever om te zien welke taken herverdeeld kunnen worden. Daarnaast moet ook de werkgever het belang van de functiecreatie in gaan zien.
Inhoud
In deze cursus komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- een schets van de wettelijke bepalingen ten aanzien van personen met een arbeidsbeperking;
- een schets van de bestaande instrumenten ten aanzien van personen met een arbeidsbeperking;
- de werking en positie van het doelgroepregister;
- de werking van de quotumwet;
- een schets van het ontstaan van onze huidige functies;
- het belang van functiecreatie;
- de theorie omtrent functiecreatie;
- de verschillende vormen van functiecreatie;
- de praktische toepassing van functiecreatie;
- een aantal praktijkvoorbeelden waaruit een succesvolle functiecreatie blijkt;
- het overtuigen van de werkgever.
Tijdens de cursus wordt gebruik gemaakt van praktijkvoorbeelden en opdrachten. Ook is er de ruimte voor vragen en discussie.
Materiaal
Het lesmateriaal bestaat uit het Handboek Participatiewet (een uitgave van De Langhenkel Groep) en een cursusmap.
Het doel van de cursus is om:
inzicht te geven in de meerwaarde van functiecreatie;
de mogelijkheden van functiecreatie te leren herkennen;
de deelnemer praktische tools te geven om een andere benadering van de werkgever aan te leren.