Stichting R&D Sociale Innovaties verzorgt een geaccrediteerde post-bachelor opleiding 'De Effectieve Klantmanager Sociaal Domein'. Deze opleiding ontwikkelden wij samen met de HAN en met consulenten van de gemeenten Zwolle en Maastricht. Inmiddels zijn 5 uitstroomprofielen te volgen.
Deze opleiding is gebouwd volgens het blended learning principe. Dat betekent, dat het kennisgedeelte bestaat uit Webinars inclusief het toepassen van kennis op casuïstiek, een trainingsgedeelte gericht op activerende en motiverende aanpak van burgers, een praktijkperiode waarin de training daadwerkelijk wordt ingezet gedurende 12 weken en voorzien is van intervisie. De integratie van kennis, training en praktijktraining vindt plaats middels het schrijven van een paper onder begeleiding. Alle onderdelen (4) kunnen apart worden gevolgd. De volgende uitstroomprofielen voorzien van aangepaste Webinars, etc. zijn beschikbaar:
1. Participatiecoaches en accountmanagers
2. Participatiecoaches en accountmanagers die werken met statushouders
3. Inter- en intragemeentelijk samenwerkende professionals
4. Professionals van gemeente en ketenpartners, zoals GGZ, thuiszorg, jeugdzorg, welzijnswerk en woningcorporaties
5. Consulenten Jeugd gemeenten, Jeugdzorgwerkers
Voor onze Webinars en praktijktraining werken wij samen met hoogleraren, praktijkdeskundigen en met kennisinstituten, zoals TNO, Roa UM, TIAS, Impuls/Krachtwerk, etc.
A. Kennis en Inzicht:
• Visieontwikkeling op mens en maatschappij
• Kennis van de Toegepaste Psychologie; evolutie van onderzoek
• Kennis van de meest recente economische ontwikkelingen, invloed van technologie en de verregaande effecten op het leven van klanten, burgers
• Kennis van groepsdynamische en op het individu gerichte processen, gedetailleerde kennis van typen gesprekken zoals pedagogisch didactisch, faciliterend, adviserend en onderhandelend
• Kennis over integraal denken en werken, samenwerken en regie voeren
• Kennis, ontwikkeling en toekomst van de Sociale Wetgeving
B. Toepassen van Kennis en Inzicht
• In staat om te werken met en in groepen en op het individu gericht
• In staat om te adviseren en onderhandelen
• In staat om burgers oplossingsgericht te faciliteren, zowel in groepsverband als individueel
• In staat om te monitoren, evalueren en rapporteren
• In staat om handhaving toe te passen als onderdeel van het lerend vermogen van burgers die een beroep doen op de faciliteiten vallend onder het Sociaal Domein
• In staat om ketens en netwerken te overzien, scheppen en daarin samen te werken, zodat de burger(s) optimaal gefaciliteerd word(t)(en)
C. Professionele oordeelsvorming
• In staat om een gefundeerd oordeel te vormen over ethische en sociale vraagstukken die zich in het werk van de professional kunnen voordoen
• In staat om een genuanceerd beeld te vormen in samenwerking of op individueel niveau over de burgers die een beroep doen op de faciliteiten van het Sociaal Domein en hun leefgebieden
• In staat om een genuanceerd beeld te hebben van partijen uit de Publieke en Private Sector waarmee wordt samengewerkt
• In staat om passende interventies te formuleren en kiezen, zodat burgers die een beroep doen op de faciliteiten van het Sociaal Domein in staat zijn toenemend mee te doen aan de mogelijkheden die de samenleving biedt
• In staat om de discretionaire ruimte te benutten, zodat burgers die een beroep doen op de faciliteiten van het Sociaal Domein versneld hun zelfredzaamheid ter hand kunnen nemen
D. Communicatie
• In staat om een genuanceerd en omvattend, geïnternaliseerd mens- en wereldbeeld tot uitdrukking te brengen dat blijk geeft van solidariteit met anderen
• Spreken in het openbaar
• De verantwoordelijkheid kennen en kunnen dragen van het hebben van een publieke functie
• Kennis van de Sociale Kaart en deze gebruiken in relatie tot de behoefte van burgers die een beroep doen op de faciliteiten van het Sociaal Domein, instellingen en bedrijven in de regio
E. Leervaardigheden
• In staat om steeds het eigen leerproces te evalueren en de leerbehoefte te identificeren, omgaan met scholing tevens in vormen van e-learning
• In staat om het eigen werk te organiseren en bespreekbaar te maken met leidinggevenden, interne en externe collega’s
Vakvolwassen Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Vakvolwassen Uitvoering
Vakvolwassen Het voeren van een intakegesprek
Vakvolwassen In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Vakvolwassen Rapporteren
Vakvolwassen Afspreken van doel- en actiebepalingen
Vakvolwassen Bewaken van afspraken
Vakvolwassen Handhaven
Vakvolwassen Evalueren
Vakvolwassen Eigen deskundigheid bevorderen
Vakvolwassen Integrale dienstverlening
Vakvolwassen Wet- en regelgeving
Vakvolwassen Begeleiding/vorm
Vakvolwassen Lerende houding
Vakvolwassen Zelfstandigheid
Vakvolwassen Zelfreflectie
Vakvolwassen Inlevingsvermogen
Vakvolwassen Resultaatgericht
Vakvolwassen Netwerken en samenwerken
Vakvolwassen Analytisch vermogen
Vakvolwassen Flexibiliteit
Vakvolwassen Methodisch werken
Vakvolwassen Plannen en organiseren
Vakvolwassen Creativiteit
Vakvolwassen Evalueren en aanpassen
Vakvolwassen Organisatiesensitiveit
Vakvolwassen Communiceren
Vakvolwassen Integriteit
Vakvolwassen Regisseren
Vakvolwassen Coachen