Bij veel gemeenten wordt er onderscheid gemaakt in de uitvoering van de Participatiewet in de functies van klantmanagers. Namelijk op het gebied van werk en op het gebied van inkomen. Waar er bij inkomen (ofwel rechtmatigheid) de nadruk ligt op het vaststellen op het recht op bijstand, ligt er bij werk (ofwel doelmatigheid) de nadruk met name op iemand zo snel mogelijk aan het werk te krijgen.
Als klantmanager zijn er meerdere manieren om mensen aan het werk te krijgen. De opties liggen veelal binnen de wetgeving en verordeningen. Er zijn meerdere instrumenten beschikbaar die ervoor kunnen zorgen dat bepaalde type doelgroepen toch aan het werk kunnen. Want hoe ga je bijvoorbeeld om met iemand die vanwege bepaalde beperkingen niet volledig kan werken? Geïnteresseerd? Schrijf je in voor de e-learning Doelmatigheid van de Participatiewet.
Wie ben je?
De e-learning Doelmatigheid van de Participatiewet is bedoeld voor de mensen die kennis willen maken met de wet. Je hebt geen of beperkte kennis van deze wetgeving en wil jezelf hierin ontwikkelen.
Wat krijg je?
De volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:
- Visie van de Participatiewet
- Verplichtingen in het kader van reïntegratie voor B&W, raad en cliënt
- De arbeidsverplichting
- Doelgroepen in de Participatiewet
- Voorzieningen
- Theorie over gesprekstechnieken
Wat leer je?
In deze e-learning werk je aan de volgende leerdoelen:
- je kent het doel van de Participatiewet;
- je weet welke verplichtingen er zijn binnen de Participatiewet;
- je kent de mogelijke inzetbare instrumenten die de Participatiewet biedt;
- je kent verschillende gespreksvaardigheden;
- je weet wat belangrijke vaardigheden zijn voor het werk als klantmanager;
- je wordt je meer bewust van (eigen) weerstand in het gesprek.
Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Uitvoering
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Rapporteren
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Zelfreflectie
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Flexibiliteit
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Regisseren
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Lerende houding