Doelmatigheid van de Participatiewet (e-learning)

Bij veel gemeenten wordt er onderscheid gemaakt in de uitvoering van de Participatiewet in de functies van klantmanagers. Namelijk op het gebied van werk en op het gebied van inkomen. Waar er bij inkomen (ofwel rechtmatigheid) de nadruk ligt op het vaststellen op het recht op bijstand, ligt er bij werk (ofwel doelmatigheid) de nadruk met name op iemand zo snel mogelijk aan het werk te krijgen.

Als klantmanager zijn er meerdere manieren om mensen aan het werk te krijgen. De opties liggen veelal binnen de wetgeving en verordeningen. Er zijn meerdere instrumenten beschikbaar die ervoor kunnen zorgen dat bepaalde type doelgroepen toch aan het werk kunnen. Want hoe ga je bijvoorbeeld om met iemand die vanwege bepaalde beperkingen niet volledig kan werken? Geïnteresseerd? Schrijf je in voor de e-learning Doelmatigheid van de Participatiewet.

Wie ben je?

De e-learning Doelmatigheid van de Participatiewet is bedoeld voor de mensen die kennis willen maken met de wet. Je hebt geen of beperkte kennis van deze wetgeving en wil jezelf hierin ontwikkelen.

Wat krijg je?

De volgende onderwerpen komen o.a. aan bod:

- Visie van de Participatiewet
- Verplichtingen in het kader van reïntegratie voor B&W, raad en cliënt
- De arbeidsverplichting
- Doelgroepen in de Participatiewet
- Voorzieningen
- Theorie over gesprekstechnieken

Leerdoelen

Wat leer je?

In deze e-learning werk je aan de volgende leerdoelen:

- je kent het doel van de Participatiewet;
- je weet welke verplichtingen er zijn binnen de Participatiewet;
- je kent de mogelijke inzetbare instrumenten die de Participatiewet biedt;
- je kent verschillende gespreksvaardigheden;
- je weet wat belangrijke vaardigheden zijn voor het werk als klantmanager;
- je wordt je meer bewust van (eigen) weerstand in het gesprek.

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Evalueren

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Uitvoering

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Rapporteren

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing Handhaven


Kennisgebieden

Niet van toepassing Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Niet van toepassing Zelfreflectie

Niet van toepassing Coachen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Niet van toepassing Methodisch werken

Niet van toepassing Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Flexibiliteit

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Regisseren

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Creativiteit

Niet van toepassing Lerende houding