Effectief feedback geven

Feedback geven is een belangrijke en effectieve techniek in het begeleiden van cliënten. Met feedback kun je een spiegel voorhouden voor negatief en positief gedrag. Feedback werkt bevorderend en is een belangrijk onderdeel in het ontwikkelproces van cliënten. Het geven van effectieve feedback blijkt een van de moeilijkste dingen om te doen. Wanneer geef je feedback? En wat is feedback eigenlijk? Wanneer geef je feedback om mensen te wijzen op iets wat niet goed gaat en wanneer geef je positieve feedback en met welk doel? En hoe doe je dat op een efficiënte manier? Wat doet feedback met jou en jouw cliënt?

In deze eendaagse training ga je op een interactieve manier aan de slag met feedback. We behandelen de theoretische achtergrond van de werking van feedback en belichten de wijze van feedback geven. Leren over feedback is veel oefenen en ervaren, dus je werkt onderling in kleine groepjes met het geven en ontvangen van feedback.

We beginnen met het opfrissen van de do’s en dont’s van feedback en gebruiken filmfragmenten om de impact van effectieve en ineffectieve feedback zichtbaar te maken. We bespreken wat feedback geven lastig maakt en je gaat aan de slag met oplossingen om dit makkelijker te maken. Daarna gaan we actief aan de slag met rollenspellen en het oefenen van het geven en ontvangen van feedback. Voor beiden rollen worden handvatten gegeven.

Leerdoelen

Na de training weet je meer over:

-       Feedback als communicatiemiddel en middel om gedrag te beïnvloeden

-       Model van effectieve en minder effectieve feedback

-       Het effect van feedback

-       Veel voorkomende valkuilen en hoe u deze kan voorkomen

 

Na de training kun je makkelijker/effectiever:

-       Feedback geven aan cliënten waardoor cliënten inzicht krijgen in zichzelf en de effecten van hun houding en gedrag

-       Omgaan met de emoties die het geven van feedback kan veroorzaken (van de cliënt en van jezelf)

-       Valkuilen bij het geven van feedback en deze voorkomen 

-       Feedback geven en ontvangen doelgericht inzetten.

 

 

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Vakbekwaam Uitvoering

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Handhaven

Vakbekwaam Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Vakbekwaam Evalueren

Vakbekwaam Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Rapporteren


Kennisgebieden

Vakbekwaam Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Niet van toepassing Coachen

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Regisseren

Vakbekwaam Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Niet van toepassing Zelfreflectie

Vakbekwaam Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Methodisch werken

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Vakbekwaam Lerende houding

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Vakbekwaam Integriteit

Niet van toepassing Creativiteit

Niet van toepassing Flexibiliteit