Feedback geven is een belangrijke en effectieve techniek in het begeleiden van cliënten. Met feedback kun je een spiegel voorhouden voor negatief en positief gedrag. Feedback werkt bevorderend en is een belangrijk onderdeel in het ontwikkelproces van cliënten. Het geven van effectieve feedback blijkt een van de moeilijkste dingen om te doen. Wanneer geef je feedback? En wat is feedback eigenlijk? Wanneer geef je feedback om mensen te wijzen op iets wat niet goed gaat en wanneer geef je positieve feedback en met welk doel? En hoe doe je dat op een efficiënte manier? Wat doet feedback met jou en jouw cliënt?
In deze eendaagse training ga je op een interactieve manier aan de slag met feedback. We behandelen de theoretische achtergrond van de werking van feedback en belichten de wijze van feedback geven. Leren over feedback is veel oefenen en ervaren, dus je werkt onderling in kleine groepjes met het geven en ontvangen van feedback.
We beginnen met het opfrissen van de do’s en dont’s van feedback en gebruiken filmfragmenten om de impact van effectieve en ineffectieve feedback zichtbaar te maken. We bespreken wat feedback geven lastig maakt en je gaat aan de slag met oplossingen om dit makkelijker te maken. Daarna gaan we actief aan de slag met rollenspellen en het oefenen van het geven en ontvangen van feedback. Voor beiden rollen worden handvatten gegeven.
Na de training weet je meer over:
- Feedback als communicatiemiddel en middel om gedrag te beïnvloeden
- Model van effectieve en minder effectieve feedback
- Het effect van feedback
- Veel voorkomende valkuilen en hoe u deze kan voorkomen
Na de training kun je makkelijker/effectiever:
- Feedback geven aan cliënten waardoor cliënten inzicht krijgen in zichzelf en de effecten van hun houding en gedrag
- Omgaan met de emoties die het geven van feedback kan veroorzaken (van de cliënt en van jezelf)
- Valkuilen bij het geven van feedback en deze voorkomen
- Feedback geven en ontvangen doelgericht inzetten.
Inschrijven via website van de opleider
Vakbekwaam Uitvoering
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Handhaven
Vakbekwaam Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Vakbekwaam Evalueren
Vakbekwaam Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Rapporteren
Vakbekwaam Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Regisseren
Vakbekwaam Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Zelfreflectie
Vakbekwaam Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Vakbekwaam Lerende houding
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Vakbekwaam Integriteit
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Flexibiliteit