Elkaar kunnen aanspreken op gedrag wordt in steeds meer organisaties belangrijk gevonden. Feedback is commentaar dat we geven of ontvangen op iemands gedrag of houding. Via feedback leer je hoe gedrag of houding overkomt en welke gevolgen dat gedrag voor de ander heeft. Feedback kan zowel positief (“Wat heb jij dat voorstel helder gepresenteerd. Ik snapte het meteen!”) als negatief (“Ik vond het vervelend dat je mij tijdens mijn presentatie telkens in de rede viel”) zijn.
Het verschil met een compliment of kritiek is dat feedback uitsluitend over veranderbaar gedrag gaat, waar een compliment of kritiek ook over andere zaken kan gaan. “Wat heb je een leuk jasje aan” is bijvoorbeeld een compliment en geen feedback. Opmerkingen over jouw product zijn ook geen feedback; opmerkingen over jouw samenwerking met de klant om tot het product te komen weer wél.
Onderwerpen
360 graden feedback: wat houdt dit in?
Gevolgen voor de organisatie
Gevolgen voor jezelf
Competenties en vaardigheden
Valkuilen en uitdagingen
Zelf aan de slag!
Feedback geven in de organisatie: gemeengoed?
Afweging: feedback geven of niet
Concreet waarnemen
Effect benoemen
Weerstand (lastige situaties)
Goede effectieve communicatie is essentieel in uw werkzaamheden. Wanneer u merkt dat u in bepaalde situaties niet alles uitspreekt, niet doelgericht communiceert of dat u met bepaalde zaken blijft rondlopen is het goed om communicatief vaardiger te zijn.
In deze interactieve workshop leert u feedback te geven en te ontvangen. Feedback gaat over veranderbaar gedrag. Feedback geef je kort na het gebeurde. Hoe langer geleden, hoe kleiner de kans dat de ander nog weet waar je het over hebt. Maar kies het tijdstip wel goed uit: geef geen feedback in een vergadering of als je verhit bent of in de wandelgang bijvoorbeeld. Stel je open en kwetsbaar op, luister goed en wees eerlijk. Toon respect voor elkaar. De workshop is praktisch van aard, u oefent veel met uw eigen praktijksituaties.
Werkwijze
De training heeft een interactief karakter waarbij doen en handelen centraal staan. De verhouding theorie in relatie tot doen en handelen is 10% tot 90%. In een hoog tempo worden cases behandeld in combinatie met rollenspellen waarbij die rechtstreeks ontleend zijn aan de dagelijkse praktijk van uw organisatie.
High Impact Training (HIT)
Een zeer geschikte vorm om niet alleen bovenstaande doelen te realiseren maar ook om het een “eigen” traject te maken en de borging in de organisatie te bewerkstelligen is de High Impact Methodiek. Wat houdt High Impact Training in?
Bij High Impact Training wordt er tijdens een korte tijdsduur (max. 2 uur) intensief getraind met een kleine groep van ongeveer 6 personen. Vooraf worden doelen met concreet te behalen resultaten vastgesteld. De intensiviteit vindt plaats door de coachende stijl van trainen. De trainer heeft daarbij een aantal rollen: activeren, stimuleren, maar ook monitoren, voortgangs- en kwaliteitsbewaking. Het is aan de trainer de taak om de deelnemers in hun kracht te zetten, samenwerking te bevorderen en elkaar competenties te versterken.
Middels het trainen in kleine(re) groepen kan er dieper op de stof ingegaan worden, is er meer positief opbouwende aandacht voor iedere individuele cursist en beklijfd de materie (dus) het best. Men is continu geactiveerd aan de slag en leert dus veel meer dan in grotere groepen.
Resultaat HIT methodiek feedback geven
Door middel van HIT toe te passen op het trainen van feedback geven worden zowel voor de deelnemer als de organisatie voordelen behaald:
De beoordeelde medewerker:
Krijgt inzicht in hoe hij op anderen overkomt
Kan zijn zelfbeeld vergelijken met het beeld dat anderen van hem hebben
Wordt gestimuleerd om zijn eigen persoonlijke ontwikkeling te realiseren
De organisatie krijgt:
Een betere communicatie en samenwerking tussen de beoordeelde medewerker en de feedbackgevers
Medewerkers die met elkaar in gesprek gaan over gedrag en competenties en elkaar gaan aanspreken
Medewerkers die zich verantwoordelijk gaan voelen voor hun eigen ontwikkeling
In deze interactieve workshop leert u feedback te geven en te ontvangen
Inschrijven via website van de opleiderVakbekwaam Bewaken van afspraken
Vakbekwaam In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Vakbekwaam Handhaven
Vakbekwaam Evalueren
Niet van toepassing Rapporteren
Vakbekwaam Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Vakbekwaam Uitvoering
Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Vakbekwaam Zelfstandigheid
Vakbekwaam Flexibiliteit
Vakbekwaam Organisatiesensitiveit
Vakbekwaam Integriteit
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Vakbekwaam Resultaatgericht
Vakbekwaam Zelfreflectie
Vakbekwaam Inlevingsvermogen
Vakbekwaam Methodisch werken
Niet van toepassing Regisseren
Vakbekwaam Evalueren en aanpassen
Vakbekwaam Lerende houding
Niet van toepassing Coachen
Vakbekwaam Creativiteit
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Vakbekwaam Communiceren
Vakbekwaam Analytisch vermogen