Gemotiveerd beslissen in het sociaal domein

Gemotiveerd beslissen en integraal rapporteren op begrijpelijke wijze!

Aan de leesbaarheid, zorgvuldigheid en motivering van beschikkingen worden hoge eisen gesteld. De motivatie moet helder, navolgbaar en logisch zijn en voldoen aan de eisen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

De motivering speelt vooral een belangrijke rol bij negatieve en risicovolle beschikkingen, zoals beschikkingen waar derde belanghebbenden bij betrokken zijn. Niet alleen de juridische benadering is belangrijk maar ook de leesbaarheid voor de klant.

Werkwijze

Aan de hand van uw eigen beschikkingen en casuïstiek wordt geoefend met het opstellen van rapportages, waaruit een juridisch juiste beschikking met heldere en begrijpelijke motivatie voortvloeit. Je ontvangt concrete feedback op je eigen beschikkingen.

Na afloop weet je aan welken eisen en motivering een goede beschikking moet voldoen.

 

Programma

Definitie en functie van een beschikking:

  • juridische betekenis: onderscheid procedurele betekenis (Awb) en inhoudelijk betekenis
  • communicatieve betekenis

Een procedurele opbouw van de beschikking o.g.v. de Awb-fasen van het besluitvormingsproces werkprocessen en het onderscheid tussen de aantoonverplichting van de burger en de onderzoeksverplichting van het college.

Onderscheid in de motivering van de beschikking tussen enerzijds een beschrijving van de relevante feiten en anderzijds een juridische waardering van de feiten o.g.v. een wettelijk kader.

  • Hierbij aandacht voor:
    • procedurele aspecten o.g.v. de Awb
    • goede uitwerking v.d. belangenafweging en maatwerk
    • toetsing aan het rechtszekerheids, vertrouwens- en evenredigheidsbeginsel
      • Communicatieve aspecten, met aandacht voor:
        • het onderscheid tussen het formele juridische taalniveau en het alledaagse taalniveau
        • kenmerk en opbouw van de motivering
        • verschillende zienswijzen
        • het onderscheid tussen zender en ontvanger van de informatie en de hierbij behorende aandachtspunten
        • taalniveau van de doelgroep en relevante punten i.v.m. tekststructuur
        • taal technische aspecten i.v.m. schriftelijke communicatie
        • de uitwerking van standpunten en argumenten
        • het belang van een samenvatting (zowel op feitelijk niveau als op het niveau van waardering van de feiten)

Rode draad
het oefenen, toetsen en feedback tussen alle onderdelen door

Leerdoelen

  • uitleg van procedurele aspecten goede motivering
  • aandacht voor juridische benadering en leesbaarheid voor de klant.
  • oefenen met communicatieve aspecten van motivering
  • oefenen, toetsen en feedback!

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Vakbekwaam In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing Evalueren

Vakbekwaam Handhaven

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Vakbekwaam Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Vakbekwaam Uitvoering

Vakbekwaam Rapporteren


Kennisgebieden

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Vakbekwaam Wet- en regelgeving

Niet van toepassing Begeleiding/vorm


Competenties

Vakbekwaam Creativiteit

Niet van toepassing Coachen

Vakbekwaam Zelfreflectie

Niet van toepassing Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Vakbekwaam Lerende houding

Vakbekwaam Analytisch vermogen

Vakbekwaam Methodisch werken

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Vakbekwaam Integriteit

Niet van toepassing Resultaatgericht

Vakbekwaam Zelfstandigheid

Vakbekwaam Evalueren en aanpassen

Vakbekwaam Flexibiliteit

Niet van toepassing Regisseren

Vakbekwaam Communiceren