Gesprekstechnieken (gevorderden)

Het gesprek met de client is de kern van jouw werk en hèt middel om cliënten te informeren, motiveren en activeren. Maar een goed gesprek voeren is soms lastiger dan je denkt. Hoe hou jij de regie in deze reeks van gesprekken en bereikt de client de gewenste resultaten, zodat jullie een traject succesvol kunnen afronden?

In deze tweedaagse training fris je de basis gespreksvaardigheden op en leer je technieken die een stap verder gaan, zoals reflectief luisteren, specifieke positieve feedback en het ombuigen van weerstand. Je leert vaardigheden die in het teken staan van het vergroten van de zelfredzaamheid en probleemoplossend vermogen van de cliënt. Je oefent met lastige situaties in gesprekken.

De training bestaat uit een combinatie van korte theoretische inleidingen, videoanalyses, brainstorms en discussies, korte oefeningen, bespreken van praktijksituaties en rollenspellen. We behandelen een aantal gesprekstechnieken en je gaat vervolgens aan de slag met het oefenen met deze technieken. Dit doen we in rollenspellen onderling, maar ook met een ervaren trainingsacteur die op een prettige en veilige manier het mogelijk maakt om optimaal te oefenen en te leren.

 

Leerdoelen

Na deze training weet je meer over:

-       Specifieke technieken zoals reflectief luisteren, specifieke positieve feedback en doelgerichte vragen stellen

-       Herkennen als en waarom een gesprek minder effectief loopt

-       Manieren om het verloop van een gesprek te keren.

 

Na deze training kun je makkelijker/efficiënter:

-       Resultaat behalen met jouw gesprekken

-       Effectiever omgaan met lastige situaties

-       Binnen een gesprek schakelen tussen technieken en niveaus van communicatie

-       Regie houden op lastige gesprekken

 

 

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Vakbekwaam Uitvoering

Vakbekwaam Het voeren van een intakegesprek

Vakbekwaam In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Handhaven

Vakbekwaam Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Evalueren

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Rapporteren


Kennisgebieden

Vakbekwaam Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Vakbekwaam Coachen

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Regisseren

Vakbekwaam Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Vakbekwaam Zelfreflectie

Niet van toepassing Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Methodisch werken

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Vakbekwaam Lerende houding

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Creativiteit

Niet van toepassing Flexibiliteit