Het gesprek met de client is de kern van jouw werk en hèt middel om cliënten te informeren, motiveren en activeren. Maar een goed gesprek voeren is soms lastiger dan je denkt. Hoe hou jij de regie in deze reeks van gesprekken en bereikt de client de gewenste resultaten, zodat jullie een traject succesvol kunnen afronden?
In deze tweedaagse training fris je de basis gespreksvaardigheden op en leer je technieken die een stap verder gaan, zoals reflectief luisteren, specifieke positieve feedback en het ombuigen van weerstand. Je leert vaardigheden die in het teken staan van het vergroten van de zelfredzaamheid en probleemoplossend vermogen van de cliënt. Je oefent met lastige situaties in gesprekken.
De training bestaat uit een combinatie van korte theoretische inleidingen, videoanalyses, brainstorms en discussies, korte oefeningen, bespreken van praktijksituaties en rollenspellen. We behandelen een aantal gesprekstechnieken en je gaat vervolgens aan de slag met het oefenen met deze technieken. Dit doen we in rollenspellen onderling, maar ook met een ervaren trainingsacteur die op een prettige en veilige manier het mogelijk maakt om optimaal te oefenen en te leren.
Na deze training weet je meer over:
- Specifieke technieken zoals reflectief luisteren, specifieke positieve feedback en doelgerichte vragen stellen
- Herkennen als en waarom een gesprek minder effectief loopt
- Manieren om het verloop van een gesprek te keren.
Na deze training kun je makkelijker/efficiënter:
- Resultaat behalen met jouw gesprekken
- Effectiever omgaan met lastige situaties
- Binnen een gesprek schakelen tussen technieken en niveaus van communicatie
- Regie houden op lastige gesprekken
Inschrijven via website van de opleider
Vakbekwaam Uitvoering
Vakbekwaam Het voeren van een intakegesprek
Vakbekwaam In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Handhaven
Vakbekwaam Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Rapporteren
Vakbekwaam Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Vakbekwaam Coachen
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Regisseren
Vakbekwaam Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Vakbekwaam Zelfreflectie
Niet van toepassing Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Vakbekwaam Lerende houding
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Flexibiliteit