Gespreksvoering: hoe motiveer ik mijn klant? (incompany)

Divosa biedt professionals in het sociaal domein een driedaagse training aan over het vergroten van zelfsturing en motivatie van klanten. Wil je samen met je collega's ontdekken hoe jullie je klanten (nog meer) kunnen motiveren? Benieuwd hoe je samen wetenschappelijk onderbouwde theorieën kunt toepassen in de praktijk? Geef je gemeente dan op voor deze incompanytraining.

Uit onderzoek weten we welke manieren van gespreksvoering effectief zijn om zelfsturing en motivatie van klanten te vergroten en welke niet. In deze training komen drie bewezen effectieve begeleidingsmethodes én de bijbehorende basishouding aan bod. Deze breed inzetbare methodes worden vertaald naar de praktijk van de professional, zodat je er de volgende werkdag mee aan de slag kunt.

Praktische informatie
De trainers stellen in overleg met de gemeente de data van de drie trainingsdagen vast. Het gewenste aantal deelnemers per training is tussen de 8 en 15. Er wordt een vaste totaalprijs in rekening gebracht. De gemeente zorgt voor locatie en verdere benodigde faciliteiten.

Trainers
Twee ervaren trainers verzorgen deze meerdaagse training: Sergio van der Pluijm en Arjan van Dam.

Leerdoelen

Je maakt kennis met 3 methoden die bewezen effectief zijn (1. Leerdoelen stellen, 2. Motiverende gespreksvoering, 3. Oplossingsgericht werken). De volgende vragen worden tijdens de training behandeld:

  • Welke basishouding is het meest geschikt?
  • Welke gespreksvaardigheden werken goed?
  • Hoe kan ik effectief doelen stellen met klanten?
  • Hoe ontstaat motivatie?
  • Hoe kan ik de (latente) motivatie aanspreken en versterken?
  • Hoe ontlok ik zelfmotiverende uitspraken?
  • Hoe voorkom en verminder ik weerstand?
  • Hoe breng ik inspirerende waarden van de cliënt aan het licht?
  • Hoe vergroot ik hoop en vertrouwen als mijn klant denkt dat hij iets niet kan?
  • Hoe stimuleer ik kleine stappen, zodat de klant in beweging komt?
  • Hoe maak ik de vertaalslag naar mijn eigen praktijk?

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Basis Het voeren van een intakegesprek

Basis Rapporteren

Basis Afspreken van doel- en actiebepalingen

Basis Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Basis Uitvoering

Basis Evalueren

Basis Eigen deskundigheid bevorderen

Basis Bewaken van afspraken

Basis In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Basis Handhaven


Kennisgebieden

Basis Wet- en regelgeving

Basis Begeleiding/vorm

Basis Integrale dienstverlening


Competenties

Basis Plannen en organiseren

Basis Analytisch vermogen

Basis Lerende houding

Basis Evalueren en aanpassen

Basis Zelfstandigheid

Basis Integriteit

Basis Netwerken en samenwerken

Basis Communiceren

Basis Methodisch werken

Basis Flexibiliteit

Basis Regisseren

Basis Coachen

Basis Zelfreflectie

Basis Organisatiesensitiveit

Basis Resultaatgericht

Basis Creativiteit

Basis Inlevingsvermogen