Divosa biedt professionals in het sociaal domein een driedaagse training aan over het vergroten van zelfsturing en motivatie van klanten. Wil je samen met je collega's ontdekken hoe jullie je klanten (nog meer) kunnen motiveren? Benieuwd hoe je samen wetenschappelijk onderbouwde theorieën kunt toepassen in de praktijk? Geef je gemeente dan op voor deze incompanytraining.
Uit onderzoek weten we welke manieren van gespreksvoering effectief zijn om zelfsturing en motivatie van klanten te vergroten en welke niet. In deze training komen drie bewezen effectieve begeleidingsmethodes én de bijbehorende basishouding aan bod. Deze breed inzetbare methodes worden vertaald naar de praktijk van de professional, zodat je er de volgende werkdag mee aan de slag kunt.
Praktische informatie
De trainers stellen in overleg met de gemeente de data van de drie trainingsdagen vast. Het gewenste aantal deelnemers per training is tussen de 8 en 15. Er wordt een vaste totaalprijs in rekening gebracht. De gemeente zorgt voor locatie en verdere benodigde faciliteiten.
Trainers
Twee ervaren trainers verzorgen deze meerdaagse training: Sergio van der Pluijm en Arjan van Dam.
Je maakt kennis met 3 methoden die bewezen effectief zijn (1. Leerdoelen stellen, 2. Motiverende gespreksvoering, 3. Oplossingsgericht werken). De volgende vragen worden tijdens de training behandeld:
Basis Het voeren van een intakegesprek
Basis Rapporteren
Basis Afspreken van doel- en actiebepalingen
Basis Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Basis Uitvoering
Basis Evalueren
Basis Eigen deskundigheid bevorderen
Basis Bewaken van afspraken
Basis In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Basis Handhaven
Basis Wet- en regelgeving
Basis Begeleiding/vorm
Basis Integrale dienstverlening
Basis Plannen en organiseren
Basis Analytisch vermogen
Basis Lerende houding
Basis Evalueren en aanpassen
Basis Zelfstandigheid
Basis Integriteit
Basis Netwerken en samenwerken
Basis Communiceren
Basis Methodisch werken
Basis Flexibiliteit
Basis Regisseren
Basis Coachen
Basis Zelfreflectie
Basis Organisatiesensitiveit
Basis Resultaatgericht
Basis Creativiteit
Basis Inlevingsvermogen