HOE KUN JE DE JEUGDIGE (EN ZIJN GEZIN) ACTIVEREN?
In een goed gesprek met jeugdigen en hun ouders breng je de situatie van het gezin in kaart. De ondersteuningsbehoefte van het gezin wordt daardoor helder. Je stelt samen met de jeugdige en ouders doelen op en bedenkt verschillende oplossingsrichtingen, waaronder eigen kracht en sociaal netwerk. Dit vraagt creativiteit, nieuwsgierigheid, inlevingsvermogen, positiviteit en samenwerking.
In de e-learning Het gesprek en het onderzoek bij gezinnen wordt ingegaan op de rol van het gesprek in het werk van een jeugdconsulent. De structuur van een goed keukentafelgesprek wordt in kaart gebracht. Daarnaast komen de juiste gesprekshouding en diverse gespreksvaardigheden aan bod. Ook krijg je handvatten om het gesprek met jeugdigen in diverse leeftijdscategorieën aan te gaan.
Wie ben je?
Deze e-learning is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen als jeugdconsulent. Voor professionals met ervaring in het voeren van gesprekken zal deze module helpen om kennis over gespreksvoering op te frissen. Voor professionals met minder ervaring in het voeren van gesprekken (met jeugdigen) geeft deze module inzicht in de belangrijkste vaardigheden voor het voeren van een goed keukentafelgesprek. Het biedt bovendien inzicht in sterke vaardigheden en geeft handvatten om andere vaardigheden verder te ontwikkelen.
Wat krijg je?
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Jeugdwet en het gesprek
- Het Proces
- Algemene vaardigheden jeugdconsulent
- Structuur van het proces
- Ijsbergmodel
- Afstand en nabijheid
- Gespreksvaardigheden
- Weerstand
- Praten met de jeugdige
In deze e-learning werk je aan de volgende leerdoelen:
- Je weet wat het doel is van het gesprek;
- Je weet wat de structuur is van het gesprek;
- Je weet wat belangrijke vaardigheden zijn voor het werken als jeugdconsulent;
- Je kent verschillende gespreksvaardigheden;
- Je wordt je meer bewust van (eigen) weerstand in het gesprek.
Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Uitvoering
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Rapporteren
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Zelfreflectie
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Flexibiliteit
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Regisseren
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Lerende houding