In-company training Professioneel Timemanagement "Je voornemens de Baas"

Waarom een training professioneel timemanagement?

Veel klantmanagers in het sociale domein ervaren regelmatig een overvolle “to-do” lijst met zaken. Natuurlijk wordt deze lijst bijgehouden. Dit werkt voor een beperkt aantal taken afdoende. Maar er ontstaat regelmatig het gevoel dat de lijst erg lang wordt en dat men toch de grip verliest op alle openstaande werkzaamheden. Er is altijd meer te doen dan je tijd hebt. Dan is waarschijnlijk de vraag hoe men toch weer de controle en focus krijgt over alle ad-hoc taken, dossiers, projecten en lange termijn zaken die aandacht nodig hebben.

Bij veel klantmanagers ontstaan dan ook vaak de volgende vragen:

  • Hoe plan ik, naast de routineklussen, beter mijn overige taken, zodat het minder hollen en stilstaan is?
  • Hoe stel ik binnen mijn rol of functie prioriteiten en maak ik onderscheid tussen belangrijke en urgente taken?
  • Hoe zorg je ervoor dat niet alles in je hoofd blijft rond spoken maar dat je overzicht houdt, zodat je van werkstress naar werkplezier komt?
  • Kan ik nog wel tijd vinden om mij te concentreren op de belangrijke taken, naast alle hectiek van telefoon, e-mail, en rondlopende en bellende collega´s.

Dit zijn vragen en gedachten die tijdens de training “Je voornemens de Baas” over timemanagement en efficiënt werken zeker de aandacht krijgen.

 

Inhoud van de training


In de training gaan de deelnemers naast theorie ook aan de slag met praktijkgerichte opdrachten om weer overzicht en controle te krijgen over hun werk. De volgende onderwerpen komen hierbij aan de orde:

  • Kennismaking met probleem van druk-druk-druk
  • Doelmatig met voornemens omgaan
  • Uitleg principes “Je voornemens de Baas”, vertaald naar praktisch dagelijks gebruik.
  • Controle en overzicht over je e-mail en werkstroom
  • Voornemens niet meer vergeten – minder stress en rust in je hoofd
  • Bewaken van gedelegeerde taken, dossiers, fatale termijnen en andere deadlines
  • Kiezen welke taak je als eerste doet (prioriteiten en plannen)
  • Omgaan met ad-hoc taken en lange termijn zaken
  • Efficiënt verwerken van de dagelijkse lawine aan informatie
  • Omgaan met onverwachte onderbrekingen
  • Veel tips uit de praktijk
  • Veel praktijkoefeningen n.a.v. de theorie
  • Ruimte voor discussie, vragen en antwoorden over jullie eigen praktijksituatie
  • Een vleugje humor

Opgemerkt moet worden dat dit geen Outlook training is, die aangevuld is met enkele timemanagement tips en tricks. De nadruk in onze training ligt echter op timemanagement vaardigheden- en gedrag. Indien wenselijk, worden er tijdens de training kort enkele aspecten van MS-Outlook behandeld die je kunnen helpen om nog beter met de hectiek van e-mail, agenda, taken en projecten om te gaan. De training wordt gegeven in de Nederlandse taal.

Leerdoelen

Na afloop van de training hebben de deelnemers voldoende handvatten om zelf weer het overzicht en de controle over de werkstroom, dagelijks weer een lege mailbox en een opgeruimde werkplek te krijgen.

Dit levert de training concreet op:

  • 10 tot 20% verbetering van de productiviteit
  • Beter plannen en prioriteiten stellen
  • Het heerlijke gevoel van een lege e-mail inbox
  • Clean-desk en nooit meer zoeken
  • Innerlijke rust, minder werkdruk
  • Meer mentale ruimte en energie voor creativiteit
  • Meer tijd voor lange termijndoelen
  • Nachtrust
  • Zonder stress op vakantie
  • Burn-out preventie
  • Nooit meer taken vergeten
  • Vaardigheden waar je de rest van je carrière plezier van hebt.

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Handhaven

Niet van toepassing Evalueren

Niet van toepassing Rapporteren

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Uitvoering

Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek


Kennisgebieden

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving

Niet van toepassing Begeleiding/vorm


Competenties

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Niet van toepassing Flexibiliteit

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Resultaatgericht

Niet van toepassing Zelfreflectie

Niet van toepassing Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Methodisch werken

Niet van toepassing Regisseren

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Lerende houding

Niet van toepassing Coachen

Niet van toepassing Creativiteit

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Communiceren

Niet van toepassing Analytisch vermogen