JKZ coaching

Begeleiding en coaching in de (juridische) werksituatie

De praktijk leert dat (bijvoorbeeld) consulenten en handhavers in het sociaal domein in toenemende mate allesweters en alleskunners moeten zijn. In hun contacten met klanten moeten zij hun mannetje staan en van de hoed en de rand weten. Niet alleen communicatief sterk, maar ook de juridische kaders kennen, de wet goed weten uit te leggen, de processen kennen, klare taal spreken en schrijven en aandacht hebben voor integraliteit en maatwerk leveren.

Bijscholing zorgt natuurlijk voor de voortdurende ontwikkeling van deze professionals. Dat biedt hen de mogelijkheid om telkens weer te zorgen voor een nieuwe afstemming tussen de persoonlijke bekwaamheid en de functie en taakstelling. Een (nog) betere inzet van kennis en vaardigheden dus bij het uitvoeren van de werkzaamheden.

De praktijk leert ook dat die professionals niet of te weinig worden begeleid om de gewenste transfer van al het geleerde ook daadwerkelijk in de werkpraktijk vorm te geven. De tijd ontbreekt ook!

Coaching is een van de belangrijkste begeleidingsvormen om de professionals daarin te ondersteunen. Het doel is dan het verbeteren van de prestaties van de medewerker.

Ons beeld van de coach

Wij zien de (juridisch) kwaliteitsmedewerker in de rol van coach, bezig met de ondersteuning en kwaliteitsverbetering. Hij kent de werkwijzen en structuren. Is bovendien goed bekend met het vak. Kan constructief, als meer ervaren persoon en als gesprekspartner, op een eerlijke en open manier communiceren over het functioneren. De interne coach kan in overleg problemen en probleemsituaties analyseren en feedback geven. Hij helpt reflecteren. Hij is gericht op het analyseren en verbeteren van de taakuitoefening.

Wat gaan we doen? Programma op hoofdlijnen

Dag 1

  • Ik als coach?
  • De eigenschappen van een coach
  • Kennis als valkuil
  • Deskundige of coach
  • De ander: persoonlijkheidstype
  • De goede vragen
  • Vragen in de juiste volgorde
  • Feedback geven en ontvangen
  • Opbouwen van een coachtraject

Dag 2 en 3

  • Coachingsstijlen
  • Vormen van begeleiding en coaching
    • Supervisie,
    • intervisie en
    • collegiale consultatie en coaching

Rode draad

  • Praktijksituaties oefenen

Werkwijze

We werken met vragen, knelpunten, probleemsituaties en cases uit uw eigen organisatie. De doorlooptijd is een aantal maanden. In die periode krijgt u voldoende gelegenheid om met het geleerde te oefenen op de eigen werkplek. De ervaringen neemt u mee naar de volgende trainingsbijeenkomst. We reflecteren, oefenen en verbeteren ons.

 

Leerdoelen

U kunt:

  • inhoud geven aan “leren op de werkplek”.
  • uw kennis en vaardigheden beschikbaar stellen aan collega’s
  • uw collega helpen zich te verbeteren
  • verschillende begeleidingstechnieken toepassen
  • een bijdrage leveren aan het vergroten van het lerend vermogen in de organisatie

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Vakvolwassen Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Evalueren

Vakvolwassen Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Uitvoering

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Rapporteren

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing Handhaven


Kennisgebieden

Niet van toepassing Begeleiding/vorm

Vakbekwaam Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Vakbekwaam Zelfreflectie

Vakbekwaam Coachen

Vakbekwaam Resultaatgericht

Vakbekwaam Methodisch werken

Vakbekwaam Inlevingsvermogen

Vakbekwaam Flexibiliteit

Vakbekwaam Evalueren en aanpassen

Vakbekwaam Analytisch vermogen

Vakbekwaam Communiceren

Vakbekwaam Organisatiesensitiveit

Vakbekwaam Netwerken en samenwerken

Vakbekwaam Zelfstandigheid

Vakbekwaam Integriteit

Vakbekwaam Regisseren

Vakbekwaam Plannen en organiseren

Vakbekwaam Creativiteit

Vakbekwaam Lerende houding