Begeleiding en coaching in de (juridische) werksituatie
De praktijk leert dat (bijvoorbeeld) consulenten en handhavers in het sociaal domein in toenemende mate allesweters en alleskunners moeten zijn. In hun contacten met klanten moeten zij hun mannetje staan en van de hoed en de rand weten. Niet alleen communicatief sterk, maar ook de juridische kaders kennen, de wet goed weten uit te leggen, de processen kennen, klare taal spreken en schrijven en aandacht hebben voor integraliteit en maatwerk leveren.
Bijscholing zorgt natuurlijk voor de voortdurende ontwikkeling van deze professionals. Dat biedt hen de mogelijkheid om telkens weer te zorgen voor een nieuwe afstemming tussen de persoonlijke bekwaamheid en de functie en taakstelling. Een (nog) betere inzet van kennis en vaardigheden dus bij het uitvoeren van de werkzaamheden.
De praktijk leert ook dat die professionals niet of te weinig worden begeleid om de gewenste transfer van al het geleerde ook daadwerkelijk in de werkpraktijk vorm te geven. De tijd ontbreekt ook!
Coaching is een van de belangrijkste begeleidingsvormen om de professionals daarin te ondersteunen. Het doel is dan het verbeteren van de prestaties van de medewerker.
Ons beeld van de coach
Wij zien de (juridisch) kwaliteitsmedewerker in de rol van coach, bezig met de ondersteuning en kwaliteitsverbetering. Hij kent de werkwijzen en structuren. Is bovendien goed bekend met het vak. Kan constructief, als meer ervaren persoon en als gesprekspartner, op een eerlijke en open manier communiceren over het functioneren. De interne coach kan in overleg problemen en probleemsituaties analyseren en feedback geven. Hij helpt reflecteren. Hij is gericht op het analyseren en verbeteren van de taakuitoefening.
Wat gaan we doen? Programma op hoofdlijnen
Dag 1
Dag 2 en 3
Rode draad
Werkwijze
We werken met vragen, knelpunten, probleemsituaties en cases uit uw eigen organisatie. De doorlooptijd is een aantal maanden. In die periode krijgt u voldoende gelegenheid om met het geleerde te oefenen op de eigen werkplek. De ervaringen neemt u mee naar de volgende trainingsbijeenkomst. We reflecteren, oefenen en verbeteren ons.
U kunt:
Vakvolwassen Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Evalueren
Vakvolwassen Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Uitvoering
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Rapporteren
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Vakbekwaam Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Vakbekwaam Zelfreflectie
Vakbekwaam Coachen
Vakbekwaam Resultaatgericht
Vakbekwaam Methodisch werken
Vakbekwaam Inlevingsvermogen
Vakbekwaam Flexibiliteit
Vakbekwaam Evalueren en aanpassen
Vakbekwaam Analytisch vermogen
Vakbekwaam Communiceren
Vakbekwaam Organisatiesensitiveit
Vakbekwaam Netwerken en samenwerken
Vakbekwaam Zelfstandigheid
Vakbekwaam Integriteit
Vakbekwaam Regisseren
Vakbekwaam Plannen en organiseren
Vakbekwaam Creativiteit
Vakbekwaam Lerende houding