Keukentafelgesprekken voeren

Het versterken van uw vaardigheden aan de keukentafel

Regie aan de keukentafel 
Door de decentralisaties komt de regie binnen het sociaal domein volledig bij gemeenten te liggen. Gemeenten krijgen te maken met groeiende en steeds complexere doelgroepen terwijl financiële middelen om deze doelgroepen te bedienen worden beperkt. Niets doen is geen optie en gemeenten zijn naarstig op zoek naar instrumenten om de kosten onder controle te krijgen terwijl doelgroepen beter worden bediend. 
Van hulpverlening naar activering, van oplossingsgerichtheid naar vraagarticulatie. Nu al ligt bij veel gemeenten de focus van het invullen van de compensatieplicht op het versterken van de eerste lijn door de vorming van sociale wijkteams en het voeren van het keukentafelgesprek met hulpbehoevende cliënten en hun omgeving. 


Hoe voer je dit gesprek op een goede manier? De gespreksvoerder moet goed op de hoogte zijn van het aanbod en relevante wetgeving. Daarnaast moet het gesprek de hulpvraag voldoende verhelderen, om tot een passende, acceptabele oplossing te komen. De rol van degene die voor de gemeente het keukentafelgesprek voert, is veel meer die van de gids naar activering, dan die van de poortwachter naar voorzieningen. Niet meer (alleen) “zorgen voor”, maar vooral “zorgen dat”. Dat valt nog niet mee.

 
Onze unieke opzet 
De training die wij aanbieden zet naast het versterken van vaardigheden ook in op het aanspreken van overtuigingen. Wat betekent de participatiesamenleving concreet voor de rol van de gemeente? Wat kunnen medewerkers met noties als “meer met minder” en “eigen kracht”? Hoe kijken deelnemers aan tegen maatschappelijke en individuele verantwoordelijkheid? Hoe kunnen we vormgeven aan een verschuiving van hulpverlenen naar activeren? Hoe om te gaan met schrijnende gevallen? 

Programma, het contact met de cliënt: 
Keukentafelgesprekken. De cliënt aan zet, de consulent in de lead 
Benadering van cliënten met (o.a.) psychische stoornis:  
Het signaleren van de gedragskenmerken bij de verschillende problematieken 
In gesprek kunnen anticiperen op deze gedragskenmerken. 
De situatie zo veilig mogelijk houden voor de werknemer & de klant. 
Bewustwording: “Wat kan ik, -binnen het kader van de gemeente- wél met deze klanten?” 
Motiverende gesprekstechnieken:  
Introductie MG (motiverende gesprekstechnieken); achtergronden en meerwaarde 
Voorwaarden voor succes; o.a. grondhouding professional 
De werking van MG; technieken en communicatiestijlen 
Zelfsturing en motivatie bevorderen; van ambivalentie naar veranderingsbereidheid 
Inzetten MG in het eigen werkveld binnen sociaal domein; praktische vertaalslag 
Casuïstiek 

 

Leerdoelen

Resultaat 
Door de combinatie van gesprekstechniek en motiverende gesprekstechnieken bent u aanmerkelijk beter uitgerust voor het keukentafelgesprek. En krijgt u als gemeente meer grip op het sociaal domein. 

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Vakbekwaam Bewaken van afspraken

Vakbekwaam Handhaven

Vakbekwaam Evalueren

Vakbekwaam Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Vakbekwaam Afspreken van doel- en actiebepalingen

Vakbekwaam Rapporteren

Vakbekwaam Uitvoering

Vakbekwaam In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen

Vakbekwaam Het voeren van een intakegesprek


Kennisgebieden

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Vakbekwaam Wet- en regelgeving

Niet van toepassing Begeleiding/vorm


Competenties

Vakbekwaam Zelfstandigheid

Vakbekwaam Flexibiliteit

Vakbekwaam Lerende houding

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Vakbekwaam Integriteit

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Resultaatgericht

Vakbekwaam Zelfreflectie

Vakbekwaam Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Regisseren

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Vakbekwaam Methodisch werken

Vakbekwaam Coachen

Vakbekwaam Creativiteit

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Vakbekwaam Communiceren

Vakbekwaam Analytisch vermogen