Het versterken van uw vaardigheden aan de keukentafel
Regie aan de keukentafel
Door de decentralisaties komt de regie binnen het sociaal domein volledig bij gemeenten te liggen. Gemeenten krijgen te maken met groeiende en steeds complexere doelgroepen terwijl financiële middelen om deze doelgroepen te bedienen worden beperkt. Niets doen is geen optie en gemeenten zijn naarstig op zoek naar instrumenten om de kosten onder controle te krijgen terwijl doelgroepen beter worden bediend.
Van hulpverlening naar activering, van oplossingsgerichtheid naar vraagarticulatie. Nu al ligt bij veel gemeenten de focus van het invullen van de compensatieplicht op het versterken van de eerste lijn door de vorming van sociale wijkteams en het voeren van het keukentafelgesprek met hulpbehoevende cliënten en hun omgeving.
Hoe voer je dit gesprek op een goede manier? De gespreksvoerder moet goed op de hoogte zijn van het aanbod en relevante wetgeving. Daarnaast moet het gesprek de hulpvraag voldoende verhelderen, om tot een passende, acceptabele oplossing te komen. De rol van degene die voor de gemeente het keukentafelgesprek voert, is veel meer die van de gids naar activering, dan die van de poortwachter naar voorzieningen. Niet meer (alleen) “zorgen voor”, maar vooral “zorgen dat”. Dat valt nog niet mee.
Onze unieke opzet
De training die wij aanbieden zet naast het versterken van vaardigheden ook in op het aanspreken van overtuigingen. Wat betekent de participatiesamenleving concreet voor de rol van de gemeente? Wat kunnen medewerkers met noties als “meer met minder” en “eigen kracht”? Hoe kijken deelnemers aan tegen maatschappelijke en individuele verantwoordelijkheid? Hoe kunnen we vormgeven aan een verschuiving van hulpverlenen naar activeren? Hoe om te gaan met schrijnende gevallen?
Programma, het contact met de cliënt:
Keukentafelgesprekken. De cliënt aan zet, de consulent in de lead
Benadering van cliënten met (o.a.) psychische stoornis:
Het signaleren van de gedragskenmerken bij de verschillende problematieken
In gesprek kunnen anticiperen op deze gedragskenmerken.
De situatie zo veilig mogelijk houden voor de werknemer & de klant.
Bewustwording: “Wat kan ik, -binnen het kader van de gemeente- wél met deze klanten?”
Motiverende gesprekstechnieken:
Introductie MG (motiverende gesprekstechnieken); achtergronden en meerwaarde
Voorwaarden voor succes; o.a. grondhouding professional
De werking van MG; technieken en communicatiestijlen
Zelfsturing en motivatie bevorderen; van ambivalentie naar veranderingsbereidheid
Inzetten MG in het eigen werkveld binnen sociaal domein; praktische vertaalslag
Casuïstiek
Resultaat
Door de combinatie van gesprekstechniek en motiverende gesprekstechnieken bent u aanmerkelijk beter uitgerust voor het keukentafelgesprek. En krijgt u als gemeente meer grip op het sociaal domein.
Vakbekwaam Bewaken van afspraken
Vakbekwaam Handhaven
Vakbekwaam Evalueren
Vakbekwaam Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Vakbekwaam Afspreken van doel- en actiebepalingen
Vakbekwaam Rapporteren
Vakbekwaam Uitvoering
Vakbekwaam In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen
Vakbekwaam Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Vakbekwaam Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Vakbekwaam Zelfstandigheid
Vakbekwaam Flexibiliteit
Vakbekwaam Lerende houding
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Vakbekwaam Integriteit
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Resultaatgericht
Vakbekwaam Zelfreflectie
Vakbekwaam Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Regisseren
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Vakbekwaam Methodisch werken
Vakbekwaam Coachen
Vakbekwaam Creativiteit
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Vakbekwaam Communiceren
Vakbekwaam Analytisch vermogen