Als klantmanager inkomen hebt u vaak te maken met de meest kwetsbare mensen uit de samenleving. U gaat dan ook met uiterste zorgvuldigheid te werk. Uw werk bestaat uit het beoordelen van aanvragen. Zijn de aanvragen compleet? Heeft de aanvrager recht op bijstand of niet? Ook van lopende uitkeringen moet u beoordelen of deze nog steeds rechtmatig worden verstrekt. U rapporteert en schrijft beschikkingen naar aanleiding van aanvragen en onderzoeken.
Tijdens deze basisopleiding komen alle facetten van het werk van de klantmanager inkomen aan bod. U hebt hierna een brede basis waarop u verder kunt bouwen.
Na deze opleiding:
- weet u wat het werk van een klantmanager inkomen inhoudt en bent u in staat om mutaties en onderzoeken te doen;
- hebt u parate kennis van wet- en regelgeving en bent u in staat om dit goed toe te passen. Waar nodig kunt u goed maatwerk leveren;
- beschikt u over de basisvaardigheden die een klantmanager inkomen nodig heeft.
Vakbekwaam Evalueren
Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen
Vakbekwaam In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Vakbekwaam Het voeren van een intakegesprek
Vakbekwaam Bewaken van afspraken
Vakbekwaam Rapporteren
Vakbekwaam Uitvoering
Vakbekwaam Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Vakbekwaam Handhaven
Vakbekwaam Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Vakbekwaam Wet- en regelgeving
Vakbekwaam Begeleiding/vorm
Vakbekwaam Creativiteit
Vakbekwaam Flexibiliteit
Vakbekwaam Resultaatgericht
Vakbekwaam Organisatiesensitiveit
Vakbekwaam Communiceren
Vakbekwaam Netwerken en samenwerken
Vakbekwaam Zelfreflectie
Vakbekwaam Lerende houding
Vakbekwaam Methodisch werken
Vakbekwaam Coachen
Vakbekwaam Inlevingsvermogen
Vakbekwaam Analytisch vermogen
Vakbekwaam Integriteit
Vakbekwaam Regisseren
Vakbekwaam Zelfstandigheid
Vakbekwaam Evalueren en aanpassen
Vakbekwaam Plannen en organiseren