Leerlingenvervoer is een gevoelig thema dat meer dan gebruikelijke alertheid en kennis van betrokkenen vraagt: het moet gewoon goed geregeld zijn! De beoordeling van aanvragen leerlingenvervoer (en vervolgens de uitvoering ervan) vereist dan ook een gedegen kennis van de wet- en regelgeving en inzicht in de wijze waarop het leerlingenvervoer (lokaal) is georganiseerd. Tijdens deze cursus gaan we daar uitgebreid op in.
Wie ben je?
Je werkt bij een gemeente en bent belast met de beoordeling en afhandeling van aanvragen leerlingenvervoer. Of je werkt in een uitvoerende respectievelijk een contactfunctie binnen het sociaal domein en moet in het kader van integrale dienstverlening, ook kennis hebben van de belangrijkste aspecten van het leerlingenvervoer.
Wat krijg je?
Tijdens deze cursus komen onder andere aan de orde:
- De achtergronden en historie;
- de wijze waarop het leerlingenvervoer (lokaal) is georganiseerd;
- de aanbestedingsprocedures op hoofdlijnen en de gevolgen bij wisseling van uitvoerende vervoerder(s);
- de mogelijke vervoersvoorzieningen;
- relevante wet- en regelgeving (met name de lokale verordening leerlingenvervoer);
- actuele jurisprudentie;
- de aanvraagprocedure;
- andere betrokken partijen en de positie van de gemeente;
- de berekening en inning van de eigen bijdrage;
- de toekenningsbeschikking.
Tijdens deze cursus oefen je met de praktische toepassing van de theorie aan de hand van diverse voorbeelden van ‘Aanvragen leerlingenvervoer’.
Wat leer je?
Je krijgt praktische kennis aangereikt over en inzicht in de relevante wet- en regelgeving, relevante procedures en de organisatie van het leerlingenvervoer. Daarnaast leer je ‘Aanvragen leerlingenvervoer’ te beoordelen en af te handelen.
Inschrijven via website van de opleiderNiet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Uitvoering
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Rapporteren
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Zelfreflectie
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Flexibiliteit
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Regisseren
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Lerende houding