In de Wmo krijg je te maken met uiteenlopende cliënten, waaronder mensen met een psychiatrische stoornis, een verstandelijke beperking of een cognitief probleem. Om hen goed te kunnen ondersteunen bij het versterken van de zelfredzaamheid en participatie, moet je weten wat de specifieke gevolgen zijn van hun aandoening of stoornis. In de cursus Mensen met psychische en/of cognitieve beperkingen krijg je inzicht in de ziektebeelden van deze cliënten en hun ondersteuningsbehoefte.
Wie ben je?
Je bent een ervaren Wmo consulent en beschikt over basiskennis van deze doelgroepen. Bijvoorbeeld doordat je module 2 van de opleiding Wmo hebt gevolgd.
Wat krijg je?
Tijdens de cursus bespreken we de verschillende doelgroepen. Je krijgt medische kennis aangereikt, leert hoe diagnostiek plaatsvindt, hoe het niveau van functioneren kan worden bepaald en welke behandelmogelijkheden er zijn. De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Psychiatrische stoornissen, zoals stemmingsstoornissen, angststoornissen, persoonlijkheidsstoornissen, psychotische stoornissen, verslavingsproblematiek en ontwikkelingsstoornissen zoals autisme en ADHD.
- Niveaus van functioneren zoals het moeilijk lerend niveau (‘zwakbegaafd’), licht verstandelijk beperkt, en matig- / ernstig- / diep verstandelijk beperkt.
Kennis van verschillende syndromen met als gevolg verstandelijk en/of fysiek beperkt functioneren.
- Cognitieve stoornissen bij Niet Aangeboren Hersenletsel en bij psychogeriatrische beelden zoals dementie en ouderdomsdepressie.
- Zintuiglijke beperkingen, blindheid, slechtziendheid, doofheid, slechthorendheid of een combinatie van deze beperkingen.
- Aandachtspunten voor de communicatie met deze doelgroepen.
- Aanvullend advies opvragen.
Wat leer je?
- wat mensen met diverse psychiatrische stoornissen ervaren;
- waarin mensen met een verstandelijke beperking vast lopen;
- de diversiteit aan hulpvragen die kan ontstaan als gevolg van cognitieve problematiek;
- welke problemen mensen met zintuiglijke beperkingen hebben;
- deze doelgroepen en hun ondersteuningsvraag herkennen;
- alert te zijn op valkuilen in het gesprek met deze cliënten;
- veel voorkomende ondersteuningsvragen van deze cliënten begrijpen.
Inschrijven via website van de opleider
Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Uitvoering
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Rapporteren
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Zelfreflectie
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Flexibiliteit
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Regisseren
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Lerende houding